Pragtvognene er fremstillet af keltiske håndværkere omkring 50 f.v.t. sammen med mindst fire tilsvarende formentlig i en jernalderlandsby med tykke kulturlag (bl.a. med søm af Dejbjerg-type) ved Hedegård øst for Brande i Midtjylland. På landsbyens gravplads er der fundet grave med keltiske våben, romerske importsager og ikke mindst værktøjer til både metal- og træbearbejdning, som minder om tilsvarende fra den keltiske oldtidsby Hradiště ved Stradonice i Bøhmen, hvor der også er fundet beslag af Dejbjerg-type. Byen blev forladt uden kamp i årene 50-25 f.v.t. på grund af militært pres fra både romere og germanere. Hradiště rummede en lang række produktionsværksteder, hvor man bl.a. udvandt smedejern af den lettilgængelige jernmalm.
I Midtjylland var man i førromersk jernalder optaget af at udvinde jern af myremalm, og det er ikke utænkeligt, at de hjemløse keltiske håndværkeres erfaringer med jernudvinding i Hradiště var så attraktive for midtjyske fyrster, at de nedsatte sig som håndværkere med jernudvinding og smedning bl.a. i Hedegård – og kvitterede med bygning af pragtvogne af Dejbjerg-type til de gæstfrie fyrster.
Fremstillingen af vognene adskiller sig fuldstændigt fra det lokale vognbyggeri, som fundet af vogndele fra samme periode i Rappendam ved Jørlunde viser. De store egehjul med drejede nav af asketræ omsluttet af støbte bronzeringe har mange eger (12 og 16) af drejet og poleret avnbøg, der fastholder en varmebøjet lav fælg af ét stykke asketræ, som udvendigt er beslået med en massiv jernring, der holdt fælgene på plads. Eftersom jernbeslagene var fjernet og sammenbøjet, da vognene blev henlagt i mosen, rettede fælgene sig ud på grund af opfugtningen.
Vogntypen blev rekonstrueret ved Fyens Stiftsmuseum i årene 1984-1988, og køreforsøg har vist, at den spinkle vogn, der er bygget til hesteforspand, har meget fine køreegenskaber. Den er samlet med løse jernkiler og kan ombygges til mindst tre forskellige formål – men den kan ikke bære meget mere end en enkelt person ad gangen. Det største problem er, at en del af vognens underdel og ikke mindst hjulfælgene er fremstillet af varmebøjet asketræ. Derfor kan vognen ikke tåle fugt i modsætning til de lokale køretøjer af Rappendam-type, der omvendt ikke kan tåle at udtørre under tag.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.