Constantin Hansen var en dansk maler.
Constantin Hansen modtog sin første uddannelse hos faderen, portrætmaleren Hans Hansen. 1816 kom han på Kunstakademiets bygningsskole og gik 1825-33 på modelskolen under lærere som C.A. Lorentzen, J.L. Lund og C.W. Eckersberg.
Tidlige malerier som Tre unge Piger (1827, Statens Museum for Kunst) er påvirket af 1700-tallets kunst. Constantin Hansen mistede i 1828 begge forældre og måtte forsørge sine tålmodige modeller, de fire søstre.
Den nationale vækkelse i 1820'erne gav sig udtryk i en interesse for Danmarks arkitektoniske fortidsminder, som han og maleren Jørgen Roed skildrede under indflydelse af de nederlandske malerier i de københavnske samlinger; fx Parti af det indre af Ringsted Kirke (1829) og Kronborg Slot (1834, begge Statens Museum for Kunst) bygger på denne inspiration.
1835-43 opholdt Constantin Hansen sig i Italien, hvor han, inspireret af Eckersberg udførte livfulde skitser af romersk bygningskunst, fx Studie fra Forum Romanum (1837, Glyptoteket), og fortællende genrebilleder af folkelivet. Hovedværket, Et selskab af danske kunstnere i Rom (1837, Statens Museum for Kunst), udførtes til Kunstforeningen i København.
Efter hjemkomsten søgte han at realisere sine tanker om en idealistisk kunst i den monumentale freskoudsmykning med græske guder til Københavns Universitets forhal, udført 1844-53 i samarbejde med Georg Hilker.
For Orla Lehmann malede han 1853-57 Ægirs gæstebud (Statens Museum for Kunst) og på bestilling af Alfred Hage det store maleri Den Grundlovgivende Rigsforsamling (1860-64, Frederiksborg).
Portrætmaleriet blev dog Constantin Hansens sikreste levebrød; han malede bl.a. Jonas Collin (1831, Hirschsprung), M.G. Bindesbøll (1848-49, Thorvaldsens Museum) og Grundtvig (1862, Frederiksborg).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.