Faktaboks

Christiansborg Slotskirke
Sogn
Holmens Sogn
Provsti
Holmens og Østerbro Provsti
Stift
Københavns Stift
Kommune
Københavns Kommune
Christiansborg Slotskirke
Luftfoto af Christiansborg Slotskirke; her ses det, hvordan kirken er placeret parallelt med Christiansborg Slot. Den gule bygning, der ligger i forlængelse af kirken, er Thorvaldsens Museum.
Af //Politiken/Ritzau Scanpix.

Christiansborg Slotskirke er en klassicistisk bygning af fine proportioner, som ikke gør stort væsen af sig i det ydre ud over facadernes detaljer og indgangsparti. Kirken er tegnet af den berømte klassicistiske arkitekt C.F. Hansen, og dens kongelige brug kommer til udtryk i det fornemme indre.

Slotskirken er det sidste, der er tilbage af det andet Christiansborg Slot, da resten gik tabt ved branden i 1884. Store dele af kirken blev beskadiget under en brand den 7. juni 1992. Kirken blev restaureret og genåbnede den 15. januar 1997.

Kirkebygningen

Kirken fra 1826 blev tegnet af C.F. Hansen med en rektangulær grundplan. Selve kirkerummet ligger dog trukket tilbage i dens indre, og det er afgrænset af et repræsentativt indgangsparti, sideskibe og en indre apsis mod sydvest. I den sydvestlige ende, bag apsissen, er der trapper til de ophøjede gallerier, også kaldet pulpiturer, over sideskibene.

Kirken

Christiansborg Slotskirke
Christiansborg Slotskirke set fra Højbro. Kirken er opført i 1826 i klassicistisk stil. Indgangen i den nordøstlige gavl udgøres af en stor portiko med fire joniske søjler, der bærer en trekantgavl.

Danske kirker ligger normalt stik øst-vest, men i Christiansborg Slotskirke afviger orienteringen markant, da kirken er placeret parallelt med Christiansborg Slot. Slotskirken er opført i teglsten, men ydermurene er pudsede, og dens vinduer og portaler er i sandsten. Den har et næsten fladt afvalmet tag, dvs. at taget afsluttes med skrå tagflader, og en flad kuppel med en vinduesløs tambur, dvs. en cylindrisk bygningsdel, der bærer kuplen, som begge har kobbertag.

Christiansborg Slotskirke er den anden kirke på stedet, da den første brændte med slottet i 1794. C.F. Hansen genbrugte dog i 1826 ydermurene og flere af de indre vægge, som overlevede branden.

Bygningens facader er delt med en markant kordongesims, der er placeret 3/8 del ned ad facaden efter det gyldne snit. På hver langmur er der en lang risalit, hvor murværket træder en smule frem, og over gesimsen er der i midten på hver risalit et stort, halvcirkelformet vindue. De resterende vinduer er korspostvinduer med små ruder og løber i to bånd på facaderne, et i stueetagen og et over gesimsen.

Branden i 1992

Den 7. juni 1992 satte en raket kirken i brand. Taget, kuplen og interiøret gik op i flammer. På baggrund af bygningsarkæologiske undersøgelser blev kirken i de følgende år genopført med genskabt kuppel- og tagkonstruktion. Særligt i det indre voldte genopførelsen problemer, for her skulle man genoplive det glemte håndværk, der lå bag væggenes fornemme stukmarmorering.

Indgange til slotskirken

Der er i gavlen mod sydvest en sekundær indgang, mens den primære er mod hjørnet af Christiansborg Slotsplads i den nordøstlige gavl. Her er der en markant portiko, dvs. en indgangshal med fire joniske søjler, som bærer en trekantgavl, der i højde korresponderer perfekt med facadens kordongesims. Indgangspartiet er yderligere fremhævet ved, at murværket her som det eneste sted er pudset i striber.

Tagkuplen har i centrum et cirkelrundt vindue, som sammenholdt med portikoens udformning angiveligt henter inspiration fra det romersk-antikke kirketempel, Pantheon.

Slotskirkens indre

Christiansborg Slotskirke, interiør

Christiansborg Slotskirkes indre med de nedre vægge er i gul stukmarmorering, kassetterede tøndehvælv og hvide korintiske pilastre (halvsøjler). Apsissen flankeres af to store korintiske søjler.

Af //Ritzau Scanpix.

Det noget kolde og hårde udtryk i det ydre bliver modereret kraftigt af det mere varme og delikate udtryk i det indre, hvor loftet nok er hvidt, men de nedre vægge er i gul stukmarmorering. Her ses et elegant proportioneret rum med kassetteret tøndehvælv med form som kasser, efter antik model. I midten er den flade kuppel kassetteret, så den foregiver at være en fuld halvkuppel.

Langs siderne danner arkader med høje, korintiske pilastre, dvs. halvsøjler, afgrænsningen mellem hoved- og sideskibe, og herover ses gallerier. Over gallerierne er der indirekte lysindfald gennem de store, halvcirkelformede vinduer i langvæggene.

I begge ender af rummet indrammer store, korintiske søjler midtergangen, som ender i apsissen. Denne har et mindre, kassetteret halvkuppelhvælv. Mellem bygningens retvinklede mure og kuplens cirkel medierer såkaldte sfæriske pendentiver eller svikler, som de også kaldes. De er dekoreret med stukengle af kunstneren Herman Vilhelm Bissen. Overalt bærer rummet præg af en høj grad af detaljering.

Inventar i Christiansborg Slotskirke

Branden i Christiansborg Slotskirke
Branden i Christiansborg Slotskirke den 7. juni 1992. Hele tagværket brændte, og den store tagkuppel kuplen faldt ned i kirken og smadrede store dele af inventaret.
Af //Biofoto/Ritzau Scanpix.

I Christiansborg Slotskirke har inventaret et meget homogent præg, da det stammer fra opførelsestiden, hvor det blev udført i et samarbejde mellem C.F. Hansen og arkitekten G.F. Hetsch.

Alteret er opbygget på et tre trin højt podium og flankeret af to kolossalsøjler. Det er anbragt med apsissens halvrunde niche som baggrund. Alterprydelsen udgøres af et kors fra omkring 1825 af træ med trepaslignende afslutninger af korsenderne, dvs. en trekløverformet figur. Korset er forgyldt og opstillet på en muret blok, beklædt med blågrå marmorfliser. Det var oprindeligt meningen, at Bertel Thorvaldsens Kristus-figur i Vor Frue Kirke skulle have været anbragt her.

Døbefonten i koret er af mørkerød, poleret porfyr med bronzeornamenter. Den er udført efter tegning af G.F. Hetsch og hugget i tre stykker. Den lave kumme er indsnøret af et bredt prydbånd med englehoveder og palmetter, dvs. vifteformede ornamenter.

Prædikestolen er antagelig efter tegning af C.F. Hansen. Den er formet som en halv cylinder, der bagtil slutter sig til en rektangulær opbygning. På forsiden har den et bredt prydbånd med englehoveder og palmetter. Midt på forsiden har den korslagte palmegrene i en tornekrans. Prædikestolen er marmoreret i gullige og grå nuancer, og dens ornamenter er forgyldte. Den er opstillet i korskrankens midterste fag.

Kirkens bænke er antagelig efter tegning af G.F. Hetsch. Ved hver bænks gavl er der udsavede, svungne armlæn med palmetornament og volutter, der udspringer fra løvefødder. De er hvidmalede og forgyldte. I den nordlige stolerække er den nærmest koret efterfølgende blevet indrettet til herskabsstol, kaldet ”Dronningestolen”, mens kongestolen på første pulpitur er anbragt på samme plads som i den gamle slotskirke, dvs. på den østlige kortside.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig