Operaer:
Saul og David, 1898-1901; Maskarade, 1904-1906
Scenemusik: Hr. Oluf han rider, 1906; Aladdin op. 34, 1918-1919; Moderen op. 41, 1920
Kor og orkester: Hymnus Amoris op. 12, 1896-1897; Søvnen op. 18, 1903-1904; Fynsk Foraar op. 42, 1921
Orkestermusik: Symfoni nr. 1, g-mol op. 7, 1891-1892; nr. 2 op. 16, De fire Temperamenter, 1901-1902; nr. 3 op. 27, Sinfonia espansiva, 1910-1911; nr. 4 op. 29, Det Uudslukkelige, 1914-1916; nr. 5 op. 50, 1921-1922; nr. 6, Sinfonia semplice, 1924-1925; Violinkoncert op. 33, 1911; Fløjtekoncert, 1926; Klarinetkoncert op. 57, 1928; Suite for Strygere op. 1, 1888; Helios, ouverture op. 17, 1903; Saga-Drøm op. 39, 1907-1908; Pan og Syrinx, naturscene for orkester op. 49, 1917-1918
Kammermusik: Serenata invano, 1914. Værket hed oprindelig kun Serenade, herefter (på fejlagtigt italiensk) Serenata-invano; Blæserkvintet op. 43, 1922; Strygekvartet, g-mol op. 13, 1887-1888, revideret ca. 1897; f-mol op. 5, 1890; Es-dur op. 14, 1897-1898; F-dur op. 44, 1906; Violinsonate, A-dur op. 9, 1895; nr. 2 op. 35, 1912
Klavermusik: Symfonisk Suite op. 8, 1894; Chaconne op. 32, 1916-1917; Tema med Variationer op. 40, 1917; Tre Klaverstykker op. 59, 1927-1928; Klavermusik for Smaa og Store op. 53, 1929-1930
Orgelmusik: 29 smaa Præludier op. 51, 1929; Commotio op. 58, 1930-1931
Violinsolo: Præludium og Tema med Variationer op. 48, 1923; Preludio e Presto op. 52, 1927-1928
Kor: Tre Motetter op. 55, 1929
Sange: Musik til fem Digte af J.P. Jacobsen op. 4, 1891; Viser og Vers af J.P. Jacobsen op. 6, 1891; Sange af Ludvig Holstein op. 10, 1894; Strofiske Sange hefte 1-2 op. 21, 1901-1907; En Snes danske Viser I, 1913-1914; II, 1914-1917; Salmer og aandelige Sange, 1913-1915
|
Efter århundredskiftet var Carl Nielsen optaget af musikdramatikken. I Saul og David opnåede han et monumentalt udtryk gennem storladne korafsnit, og i Maskarade med holbergsk emne lader han de skarpt karakteriserede figurer agere i et udpræget hverdagsrum anno 1723.
Carl Nielsen havde i begyndelsen af 1890'erne komponeret tre samlinger med solosange, og i årene op til 1910 kom endnu en række sange (bl.a. Jens Vejmand, 1905, og Du danske Mand, 1906) samt bl.a. flere kantater. Med Sinfonia espansiva greb han afgørende ind i den traditionelle symfoniform for at skildre musikkens iboende kraft.
Allerede værkets åbning, hvor tonen A udhamres med stadig stigende styrke for endelig at slynge hovedtemaet ud, lader forstå, at her arbejdes med en i dansk musik hidtil uhørt rytmisk intensitet. At han i andensatsen indfører to menneskestemmer i orkestret og lader dem synge på vokaler, altså uden tekst, er endnu et karakteristisk træk ved denne symfoni.
Sideløbende med arbejdet på symfoniske værker udgav Carl Nielsen sammen med Thomas Laub En Snes danske Viser (I-II), af hvilke flere hurtigt fik en central plads i den folkelige sang (bl.a. Underlige Aftenlufte, Jeg bærer med Smil min Byrde og Se dig ud en Sommerdag).
I sin 4. symfoni, Det Uudslukkelige, lader Carl Nielsen det rytmiske element få en stærkt fremskudt plads i form af et ekstra sæt pauker, som i symfoniens fjerde og sidste afdeling fremprovokerer en latent truende stemning. I dette værk sammenkobler Carl Nielsen de fire klassiske symfonisatser til et ubrudt forløb, samtidig med at han lader sidetemaet fra første afdeling benytte til en apoteose kort før symfoniens slutning.
På samme tid arbejdede Carl Nielsen videre med de enklere former (Salmer og aandelige Sange) og skrev klaverværkerne Chaconne og Tema med Variationer. Fra de følgende år stammer scenemusikken til Oehlenschlägers skuespil Aladdin og til Helge Rodes genforeningsskuespil Moderen (med Taagen letter).
I begyndelsen af 1920'erne komponerede han en række folkelige sange til diverse sangbøger, den verdslige kantate Fynsk Foraar og blæserkvintetten, som viser hans optagethed af de enkelte instrumenters musikalske karakter, og hvis sidste sats benytter hans egen melodi til Min Jesus, lad mit Hjerte faa i en variationsrække.
Fra 1921-1922 stammer den 5. symfoni, som er i to satser, men med træk fra den klassiske symfoniform. Den er præget af lange, stærkt organiske forløb, som udvikler sig fra indledningens vippende terts til den store sangbare kulmination i første sats, hvor lilletrommen bryder ind og forstyrrer det musikalske forløb.
Et par år senere gik Carl Nielsen i gang med sin 6. symfoni, Sinfonia semplice, der blev hans sidste. Som i fløjtekoncerten og klarinetkoncerten er det kammermusikalske element her stærkt fremtrædende, ligesom humoristiske og groteske indslag peger i retning af en nyorientering i hans stil. I Preludio e Presto og Tre Klaverstykker arbejder han sig hen imod atonalitet, og endnu i de tre motetter for kor a cappella samt orgelværket Commotio viser Carl Nielsen evnen til fornyelse, her med udgangspunkt i henholdsvis renæssancens vokalpolyfoni og barokkens orgelstil.
Hovedparten af Carl Nielsens værker i autograf findes i Carl Nielsens Samling i Det Kongelige Biblioteks musikafdeling; hans breve og andre papirer er samlet i Carl Nielsen Arkivet på samme bibliotek.
Fra 1965 foreligger en værkfortegnelse ved Dan Fog og Torben Schousboe (citeret som FS). I 1994 blev Carl Nielsen Udgaven etableret som et særligt projekt under Det Kongelige Bibliotek med det formål at tilvejebringe en praktisk-videnskabelig udgave af komponistens værker; udgivelsen strakte sig fra sommeren 1998 til foråret 2009. På Carl Nielsen Udgaven bygger den tematiske fortegnelse over alle Carl Nielsens værker (CNW), der 2014 udkom online ved Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kongelige Bibliotek.
Carl Nielsens værker (CNW) hos Dansk Center for Musikudgivelse
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.