Siden 1930’erne og op til 1970’erne var mainstream hindifilm domineret af romantiske melodramaer, meget som vi kender dem i dag. Det var blandt andet for at få folk til at glemme deres hverdag, der mellem 1930’erne og 1950’erne var påvirket af store politiske forandringer såsom 2. Verdenskrig, kampen for indisk uafhængighed og Partition – opdelingen mellem Indien og Pakistan. Det var en af grundene til, at størstedelen af filmene i denne periode var romantiske melodramaer og fungerede som eskapisme, altså som virkelighedsflugt for den hårdt udsatte indiske befolkning.
Opdelingen mellem Indien og Pakistan resulterede også i, at en hel del muslimer kom til Mumbai. Mange muslimske digtere fik arbejde i filmindustrien som sang- og dialogskrivere, hvilket også er en af grundene til, at Bollywoodfilmenes sprog er en god blanding af hindi og urdu.
I 1970’erne blev de romantiske film til dels afløst af actionfyldte film om gangstere og banditter, og det var især Amitabh Bachchan i rollen som den "vrede unge mand", der trak publikum til biograferne. Filmene afspejlede 1970’ernes turbulente periode i Indien: I begyndelsen af 1970’erne begyndte optimismen om et bedre liv i et uafhængigt Indien (der var blevet uafhængigt i 1947) at falme, samtidig med at Indien og Pakistan kom i krig i 1971. I 1975 blev premierminister Indira Gandhi fundet skyldig i valgsvindel, og senere samme år blev landet erklæret i undtagelsestilstand, hvilket resulterede i at over 100.000 oppositionsledere, forfattere, journalister og politiske aktivister blev anholdt og fængslet uden retssag. Så der var nok at reagere på i 1970’ernes Indien.
Det kom selvfølgelig til udtryk i filmene, og i 1971 kom en helt ny slags helt til det store lærred. Nemlig førnævnte Amitabh Bachchan i rollen som den vrede unge mand. Det ses blandt andet i film som Zanjeer (Shackles), Deewaar og Trishul. Den vrede unge mand hed ofte Vijay (som betyder sejrende) og virker inspireret af Karna, som er en af de centrale personer i Mahabharata – et af Indiens vigtigste værker. Karna betragtes som den største kriger i Mahabharata, og det er med denne krigerånd, at Vijay kæmper mod korruption og social uretfærdighed.
I 1990’erne vendte Bollywoodfilmene tilbage til de romantiske melodramaer, og i de senere årtier er Bollywood (og Indiens regionale filmindustrier) begyndt at udvide repertoiret med at producere mere vestligt inspirerede gyserfilm, actionfilm med masser af slagsmål og skyderier, børnefilm lavet som co-produktioner med Disney samt science fiction-film med kæmpebudgetter som Shah Rukhs Ra.One fra 2011, instrueret af Anubhav Sinha.
Med nye unge stjerner og enorme budgetter har Bollywoodfilmen taget endnu en drejning, og nu skruer filmindustrien op for både specialeffects og biljagter. Og der er ikke kun de unge stjerner, der gør sig i actionfilm på en helt ny skala – også en megastjerne som Shah Rukh Khan viser med film som Pathaan (fra 2023, instrueret af Siddharth Anand) og Jawan (fra 2023, instrueret af Atlee), at han kan levere megaactionfilm med kæmpe budgetter.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.