En ro-ro-færge er en fragtskibslignende færgetype, der som andre roll-on-roll-off-skibe især anvendes til overførsel af gods med lastbiler og løstrailere, men hvor også er plads til 400-800 passagerer. Ro-ro-færgerne er ofte mindre eller mellemstore fragtskibe, som er blevet ombygget og forsynet med to lastvognsdæk, og der er således mulighed for overførsel af tunge laster.

Faktaboks

Etymologi

Ordets første led ro-ro er den danske stavemåde for engelsk RoRo eller Ro/Ro, som er en forkortelse for roll-on-roll-off om skibe, hvor lasten køres om bord og fra borde i stedet for at blive lastet og losset.

I Danmark har ro-ro-færger været meget anvendt siden midten af 1980'erne både af DSB og flere private rederier.

Varianter af ro-ro-færger

En særlig ro-ro-type er den såkaldte ro-pax, som er en kombifærge, der ud over fragtfunktionen også kan transportere et stort antal passagerer.

Det danske rederi Vognmandsruten udviklede i sidste halvdel af 1980'erne den specielle ro-ro-type, der kaldtes Superflex. Idéen var at bygge færger, som var meget billige i drift og samtidig stabile og fleksible. Resultatet blev en dobbeltendet færge med to lastvognsdæk og en lille passageraptering (ca. 400 passagerer). Maskineriet anbragtes i containere på øverste vogndæk, og fremdrivningen og manøvreringen foregik med azimut-thrustere.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig