Metakognitiv terapi er en psykologisk terapiretning, som fokuserer på at ændre måden, hvorpå en person forholder sig til sine egne problematiske tanker og følelser. Hensigten er at hjælpe personen med at undgå at blive fanget af vedvarende negative spekulationer og følelser. Terapien er dels kendetegnet ved at være forholdsvis kortvarig, dels ved ikke at forholde sig særligt meget til indholdet af en klients svære tanker og følelser, men derimod til hvad der skaber disse, og hvordan de kan modvirkes.

Populært sagt er metakognition tænkning om tænkning. Metakognition omfatter at indtage et overordnet og observerende perspektiv på egne tanker og tankeprocesser. I overensstemmelse hermed arbejder metakognitiv terapi med at ændre en persons tilgang til sin egen kognition. Dette omfatter bl.a. at hjælpe en person med at betragte tanker og følelser som mentale fænomener fremfor som udtryk for realiteter.

Udviklingen af metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi er i høj grad skabt af den engelske psykolog og forsker Adrian Wells, og er især blevet udbredt efter 2010. Ophavet kan dog spores tilbage til i hvert fald 1994, hvor Wells sammen med kollegaen Gerald Matthews udgav bogen Attention and Emotion: A Clinical Perspective. Retningen er blevet populær i Danmark, hvor et stigende antal psykologer og andre behandlere tilbyder terapien. Den danske psykolog Pia Callesen er eksempelvis fortaler for terapiretningen, og hun har gjort sig bemærket med flere bøger om metakognitiv behandling af angst og depression.

Inspiration fra kognitionspsykologi og kognitiv adfærdsterapi

Metakognitiv terapi er inspireret af kognitionspsykologi, dvs. den psykologiske retning, der beskæftiger sig med erkendelse, intelligens og informationsbearbejdning. Kognitionspsykologisk forskning i sammenhænge mellem følelser og opmærksomhed har bl.a. dannet grundlag for terapien.

Retningen er også inspireret af klassisk kognitiv adfærdsterapi, dvs. den terapiretning, som primært er udviklet af den amerikanske psykiater Aaron T. Beck, og som ser psykiske forstyrrelser som baseret på destruktive fortolkninger af og tanker om selvet og ens livsforhold. Både klassisk kognitiv adfærdsterapi og metakognitiv terapi beskæftiger sig med kognition, men de gør det på forskellige måder.

Forskellen på kognitiv terapi og metakognitiv terapi

Klassisk kognitiv adfærdsterapi søger typisk at bevidstgøre og ændre indholdet af dysfunktionel kognition, herunder især negative automatiske tanker om fx selvutilstrækkelighed.

Metakognitiv terapi beskæftiger sig derimod med at ændre rammebetingelserne for dysfunktionel kognition og søger at ændre grundlaget for tankeprocesserne. Man arbejder fx ikke med at ændre indholdet i en negativ tanke som ”jeg kommer aldrig til at kunne finde ud af matematik”. I stedet søger man at undgå, at en person bliver fikseret af en sådan tanke og ønsker at modvirke at personen bliver fanget af og bruger tid på relaterede spekulationer og ubehagelige følelser.

Nogle gange karakteriseres metakognitiv terapi som en del af den såkaldte tredje bølge af kognitiv adfærdsterapi, som typisk også siges at omfatte fx mindfulness-baseret kognitiv terapi og acceptance and commitment -terapi. Andre gange fremhæves metakognitiv terapi som et mere markant nybrud i forhold til kognitiv adfærdsterapi. Det skyldes, at førstnævnte ikke beskæftiger sig meget med indholdet af problematiske tanker og følelser, men netop med at ændre en persons måde at forholde sig til disse.

Teorien bag metakognitiv terapi

I metakognitiv terapi ses psykiske forstyrrelser, fx en bestemt type angst, som primært baseret på en persons særlige reaktion på egne negative tanker og følelser. Mere specifikt ses psykiske forstyrrelser som funderet i en fastlåsning af tænkning og opmærksomhed i form af et såkaldt kognitivt opmærksomhedssyndrom (på engelsk: Cognitive Attentional Syndrome, CAS).

Det kognitive opmærksomhedssyndrom

Syndromet antages at kunne være baggrund for flere forskellige psykiske forstyrrelser, fx både social angst og depression. Terapiretningen anlægger dermed et perspektiv, der går på tværs af diagnoser.

Det kognitive opmærksomhedssyndrom siges at omfatte tre dysfunktionelle processer:

  1. repetitiv negativ tænkning, inklusive dvælen ved negative oplevelser i fortiden og bekymring for fremtiden
  2. et fokus på trusler, herunder både indre (fx ildevarslende hjertebanken) eller ydre (fx truende situationer)
  3. ineffektive strategier og handlinger, som søger at modgå de to førstnævnte aspekter, men ikke virker efter hensigten (fx en tendens til at dvæle ved negative tanker).

Ifølge teorien opstår det kognitive opmærksomhedssyndrom på baggrund af problematiske metakognitive antagelser og strategier (fx ”bekymring hjælper mig, og derfor må jeg bekymre mig”). Terapien har samtidig som hovedformål at mindske eller fjerne det kognitive opmærksomhedssyndrom.

Den selvregulerende eksekutive funktions model

Metakognitiv terapi er baseret på en teoretisk model, nemlig den såkaldte selvregulerende eksekutive funktions model (på engelsk: self-regulatory eksecutive function model, S-REF). Denne model skelner mellem tre niveauer af kognitiv bearbejdning:

  1. et automatisk og refleksbaseret niveau, hvor der er minimal bevidsthed og intentionalitet (en bestemt tanke gør fx automatisk en person ængstelig).
  2. et bevidst og kapacitetsbegrænset niveau, hvor tanker og handlinger overvejes og udføres (en person tænker fx ”jeg må spekulere over, hvad der gik galt”).
  3. et metakognitivt niveau, hvor der anlægges et overordnet perspektiv på egne tankeprocesser mv., og hvor tankeprocesser overvåges, igangsættes osv.

Det kognitive opmærksomhedssyndrom ses primært som baseret på, hvad der foregår på det metakognitive niveau. Fx kan en person på det metakognitive niveau have en antagelse om, at ”hvis jeg spekulerer, kan jeg afdække årsagen til min ængstelighed” og så igangsætte dysfunktionel spekulation. Intervention retter sig typisk mod dette niveau.

Hvordan metakognitiv terapi foregår i praksis

Metakognitiv terapi omfatter normalt mellem otte og tolv sessioner. Terapien starter ofte med at metakognitive antagelser og strategier afdækkes via et spørgeskema og via samtale mellem terapeut og klient.

I metakognitiv terapi forstås tanker og tankeprocesser som fænomener, der kan observeres og betragtes udefra. Der arbejdes med rammerne for problematiske fortolkninger og tanker, fx med hvor meget en person bekymrer sig, hvad der igangsætter bekymringen (fx triggertanker) og hvordan den kan stoppes (fx ved opmærksomhedsskift).

En hovedpointe er, at det ikke er de negative tanker, der i sig selv, er problematiske, men derimod den måde, hvorpå en person forholder sig til og reagerer på de negative tanker.

Terapeutiske teknikker

Der anvendes forskellige terapeutiske teknikker i metakognitiv terapi. En teknik er fx at udfordre en persons positive antagelser om, at spekulation er fordelagtig.

En anden teknik er at træne såkaldt løsrevet opmærksomhed (på engelsk: detached mindfullness). Dette omfatter at blive opmærksom på, når problematiske antagelser og tanker optræder i bevidstheden og suspendere alle forsøg på at reagere og dvæle ved disse. Det kan man fx gøre ved at udskyde bekymring til senere på dagen.

Endelig omfatter en tredje teknik at træne sin opmærksomhed og tankekontrol (dvs. styrke sin såkaldte eksekutive kontrol), så et vedvarende negativt selv-fokus undgås. Træning af opmærksomheden kan fx omfatte at fokusere på en bestemt ud af flere lyde eller at skifte opmærksomhed frem og tilbage mellem forskellige lyde.

Effekten på angst, depression, PTSD og OCD

Metakognitiv terapi blev oprindeligt udviklet til at behandle generaliseret angst. Men den har også vist sig at have gode resultater i forhold til en række forstyrrelser, herunder andre angstformer, depression, posttraumatisk stress og tvangslidelser (på engelsk: obsessive compulsive disorders, OCD), hvor der normalt forekommer problematiske følelser og tanker og udfordringer med at regulere disse. Terapiretningen lader til at være effektiv i forhold til forstyrrelser, der er kendetegnet ved rigide og ret fastløste mønstre af følelser, tanker og adfærdsformer.

Som de fleste nyere terapiretninger er metakognitiv terapi genstand for debat mht. dens effektivitet. Forskning foregår med hensyn til at afdække hvor stor rækkevidde terapien har, og om den fx ikke blot kan anvendes overfor forstyrrelser, der er kendetegnet ved fastløste mønstre af følelser, tanker og adfærdsformer, men også overfor forstyrrelser, der omfatter andre kerneproblematikker, fx ændret realitetsopfattelse i forbindelse med skizofreni.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig