Siden 1981, hvor New Yorks breakdansere første gang rykkede fra gaden ind på scenen, har hiphop-dans haft status af scenekunst. I Frankrig, hvor hiphop har en stærk position som scenekunst, medvirkede hiphop-dansegruppen Black Blanc Beur på festivalen Montpellier Danse i 1984.
I Danmark har hiphop-teatret været centreret omkring electric boogie-danseren, koreografen og instruktøren Steen Koerner, der sammen med breakdanseren Kenneth Fogel i 1987 dannede streetdance-gruppen Out of Control. Fra midten af 1990'erne rykkede gruppen fra gaden ind på de etablerede teaterscener med trommeslageren og komponisten Yo Akim Hjejle som fast medspiller. Gruppen inviteredes til at lave forestilling til fransk festival 1996 opsatte forestillingen Definitive Skitser på Rialto Teatret i 1997 og 24 på Privatteatret i 2000.
Steen Koerner skabte i 1996 koreografi til Bella Vita på Gladsaxe Teater og en Skærsommernatsdrøm i 1998 samt til Dracula på Det Kongelige Teater i 1998. Han skabte sammen med Yo Akim Hjejle Kodernes Kamp til MusikTeatet Albertslund i 2001 og med rapperne Clemens og Al Agami samt instruktøren Peter Langdal 11 komma 7 til Edison i 2002. Han iscenesatte hiphop-pantomimen Harlekins Triumf på Pantomimeteatret i 2003 og skabte i samarbejde med Aveny-T i 2003 en meget succesrig og prisbelønnet hiphop-version af Nøddeknækkeren (optaget i Kulturkanon).
Hiphop-teatrets dans kan inkludere stilarter som break, electric boogie, capoeira, locking, popping, King Tut, vougues og slowmotion. Graffiti-scenografi og rap er ofte vigtige elementer i hiphop som scenedans.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.