Gangskiftning er en proces, som ændrer omdrejningsretningen for en motor, fx med det formål at få et lokomotiv eller et skib til at bevæge sig den modsatte retning. I det omfang gangskiftning bruges i dag, betyder det altså 'ændring af bevægelsesretning'.

Selve processens forløb afhænger af motorens konstruktion. Det er nødvendigt at foretage ændringer af omdrejningsretningen for en motor, hvis denne anvendes til transport, og hvis den er direkte forbundet til for eksempel vognhjul eller skibsskruer. Det var tidligere almindeligt for lokomotiv- og skibsdampmaskiner, og behovet findes stadig for store skibsdieselmotorer.

Motorer med cylindre og stempler

I stempelmaskiner foretages der forskellige handlinger, for eksempel fyldning og tømning af maskinens cylindervolumener, på bestemte steder i en omdrejningscyklus, afhængigt af motorens belastningsgrad og omdrejningsretning. Hvis disse handlinger styres af et mekanisk system, vil det være nødvendigt at foretage ændringer i systemet, når omdrejningsretningen skal ændres, og det er denne ændring, som kaldes gangskiftning.

Dampmaskine over for dieselmotor

Gangskiftningsprocessen er enklere for stempeldampmaskiner, end den er for skibsdieselmotorer. Dette skyldes, at en dampmaskine umiddelbart går i gang, når der ledes damp til maskinen, hvorimod en dieselmotor kræver en særlig proces for at gå i gang. For skibsdieselmotorer anvender man således en startmetode, hvor man anvender trykluft i stedet for damp.

Så mens en gangskiftning for en dampmaskine kun kræver ét håndtag, som flyttes fra en stilling til en anden, så kræver gangskiftning på en skibsdieselmotor tre håndtag: Et håndtag til regulering af motorens belastning, et håndtag til gangskiftningen og et håndtag til at starte motoren op igen med trykluft.

I moderne skibsdieselmotorer foregår alle styringsprocesserne automatisk og fjernstyret, med udstrakt brug af hydraulik og elektronik.

Alternativer til gangskiftning

I øvrigt har karakteren af fremdrivningssystemer til transportmidler ændret sig meget siden dampmaskinernes tid, idet der foruden stempelmaskiner nu også bliver anvendt turbiner og elektriske motorer, ligesom der er en udstrakt anvendelse af andre metoder til at ændre bevægelsesretning, såsom mekaniske gear eller stilbare skibsskruer.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig