En skibsskrue er en anordning til fremdrift af skibe. På moderne skibsskruer er bladenes tværsnit oftest formet som flyvinge-profiler; når bladet bevæges gennem vandet ved skruens rotation, giver det en aksial kraft, der gennem skrueakslen og et trykleje overføres til skibets skrog og driver det frem.
Selv til skibe med stor maskineffekt kan bruges skruer, hvor bladene under gang kan drejes i forhold til navet. Dermed kan man ændre skruens stigning svarende til ønskede manøvrer og optimalt i forhold til den aktuelle maskineffekt og skibets fart i forhold til det omgivende vand.
Den bedste virkningsgrad opnås i reglen med skruer, der har en stor diameter og roterer forholdsvis langsomt; derved mindskes også risikoen for uønsket kavitation. Stor diameter og lav rotationshastighed er dog ikke altid foreneligt med maskineriet og med skibets skrogform og dybgang.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.