Figur 1: Illustration af transformationsprocessen og driftsledelsens opgave
Figur 1: Illustration af transformationsprocessen og driftsledelsens opgave

Driftsledelse omfatter de aktiviteter og ledelsesopgaver i virksomheden, der sikrer, at ressourcer og processer styres på en hensigtsmæssig måde. Formålet med driftsledelse er, at muliggøre en rationel produktion af produkter og serviceydelser.

Faktaboks

Også kendt som

Operations Management

Driftsledelse er således en ledelsesopgave, der specifikt fokuserer på den ledelse der foregår i og omkring virksomhedens procesdesign, proces- og produktionsstyring og procesoptimering.

'Operations Management'

På engelsk oversættes driftsledelse til 'Operations Management', og dette begreb anvendes også ofte inden for dansk kontekst.

Alle virksomheder har en 'operation', der omfatter aktiviteter og processer, som kræver driftsledelse. Dette betyder, at selvom driftsledelse historisk set ofte har været rettet mod fysisk produktion, er processtyring og driftsledelse relevant for alle typer af virksomheder og produktionsopgaver.

Eksempler på forskellige typer af operationer, hvor driftsledelse er relevant:

  • Et hotel, der producerer services, der muliggør overnatninger og konferencer.
  • En bank, der producerer finansielle serviceydelser.
  • En produktionsvirksomhed, der omdanner fysiske komponenter eller råvarer, som eksempelvis mælk, til fysiske færdigvarer som eksempelvis smør og ost.

Driftsledelse er traditionelt forklaret som ledelse af de transformationsprocesser der er en del af alle virksomheder. Figur 1 illustrerer princippet i virksomhedens transformationsproces.

Driftsledelsens opgaver

Det er således driftsledelsens opgave at sikre at inputs i form af ressourcer som eksempelvis materialer, arbejdskraft, faciliteter og teknologi og information er tilgængelige og at de benyttes optimalt set i forhold til de outputs der skal leveres til kunden. Her tænkes outputs som de producerede og leverede produkter og/eller serviceydelser. Men outputs tænkes også i bredere forstand som graden af opfyldte kundebehov og kundetilfredshed.

Målet med driftsledelse er således populært sagt at levere det rigtige produkt eller den rigtige serviceydelse i den rigtige mængde, i den rigtige kvalitet, på det rigtige tidspunkt, på det rigtige sted, til den rigtige kunde og til den rigtige pris. Man kan sige at driftsledelse skaber værdi for kunden og bidrager til virksomhedens konkurrenceevne ved at benytte virksomhedens ressourcer på den mest hensigtsmæssige måde, således at kundens behov opfyldes rationelt.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig