Total Quality Management

Artikelstart

Total Quality Management, TQM, holistisk ledelsesfilosofi inspireret af den japanske ledelsesfilosofi Company Wide Quality Control (CWQC), som er baseret på, hvad japanske virksomheder lærte af vestlige kvalitetseksperter fra 1950 til midten af 1980'erne. TQM blev udviklet for at forsøge at forbedre virksomheders konkurrenceevne og hviler på følgende principper: et stærkt ledelsesengagement, fokus på kundernes og medarbejdernes behov, fokus på fakta og løbende forbedringer samt på alles deltagelse og på eksistensen af et partnerskab mellem leverandører og kunder.

Udviklingen af TQM er blevet støttet af nationale og regionale kvalitetsorganisationer, fx European Foundation for Quality Management og American Society for Quality. Igennem disse udvikledes de såkaldte Excellence Models, der anvendes til at bedømme ansøgere til kontinentale, nationale eller regionale kvalitetspriser. Den vigtigste anvendelse af disse modeller er en årlig selvevaluering, hvor de opnåede resultater evalueres i relation til de foretagne indsatser. Herved identificeres virksomhedens styrker og svagheder, og nødvendige forbedringer kan gennemføres.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig