Outsourcing finder sted når produkter eller serviceydelser der tidligere er blevet udført eller produceret internt i organisationen lægges ud til eksterne leverandører, med henblik på i fremtiden af indkøbe disse fra leverandørmarkedet.

Øget fokus på outsourcing

Outsourcing kan omfatte mange forskellige områder og aktiviteter, herunder outsourcing af produktion af produkter, outsourcing af produktionen af serviceydelser eller outsourcing af funktionsområder som eksempelvis kantinedrift, rengøring eller indkøb.

Outsourcing er relevant for alle typer af organisationer, herunder både private og offentlige organisationer. Ved outsourcing af opgaver fra en offentlig organisation til en privatejet leverandør taler vi ofte om begrebet udlicitering.

Outsourcing kan være drevet af, at en organisation tidligere har udført en aktivitet internt på grund af kulturelle, historiske eller politiske årsager, men nu er begynder at stille spørgsmålstegn ved om aktiviteten rent faktisk økonomisk rationelt er bedst placeret internt i organisationen. Et central spørgsmål er således om aktiviteten der potentielt kan outsources skaber mest værdi for kunden eller brugeren ved at være internt organiseret?

Generelt kan det konstante fokus på at øge produktiviteten i en organisation over tid medføre, at organisationer begynder at fokusere på de kerneområder hvor den har en special kompetence, og outsourcer de dele som er mere perifere og mere effektivt kan udføres af andre organisationer.

Den praktiske erfaring og forskningen har peget på de potentielle fordele og potentielle risici som outsouring kan medføre. Disse fordele og risici afhænger af den specifikke organisation og den situation som organisationen befinder sig i, men kortfattet kan de sammenfattes som beskrevet nedenfor.

Potentielle fordele ved outsourcing

Fordelene ved outsourcing fungerer samtidig som de væsentligste årsager til at organisationer vælger at outsource:

  • Omkostningsreduktion: Historisk har den væsentligste årsag til outsourcing været en forventning om at outsourcing kan medføre reduktion i de samlede omkostninger. Denne forventning kan typisk bygges på at leverandøren kan have stordriftsfordele og at leverandøren kan have lavere lønomkostninger.
  • Serviceforbedring: Hvis leverandøren vurderes mere kompetent end den outsourcende organisation til at udføre den outsourcede aktivitet, kan der ligeledes være en forventning om at serviceperformance kan forbedres efter outsourcing. Denne forventning kan ligeledes bygges på en antagelse om at når en aktivitet konkurrenceudsættes på et konkurrencepræget leverandørmarked, så vil leverandørerne konkurrere om at levere en bedre serviceperformance.
  • Øget fleksibilitet: Såfremt en aktivitet eller en opgave outsources kan det skabe en forbedret fleksibilitet for den outsourcende virksomhed. Dette skyldes at tidligere faste omkostninger bliver variable og at organisationen i princippet nemmere kan skifte leverandør og nemme kan få adgang til ny teknologi uden at selv at skulle investere i den.
  • Specialiseringsfordele: Gennem outsourcing kan der skabes plads til at organisationen kan koncentrere sig om de dele af organisationens aktiviteter der ikke er outsourcet. Princippet er, at det øgede fokus på disse aktiviteter eller kerneopgaver skaber mulighed for positive interne synergier og produktionsforbedringer.
  • Adgang til innovation: Gennem outsourcing kan organisationen potentiel få adgang til ny viden og innovation fra de leverandører hvor opgaverne er blevet outsourcet til.

Potentielle risici ved outsourcing

Risici ved outsourcing fungerer samtidig som de væsentligste årsager til at organisationer vælger ikke at outsource eller oplever at outsourcing kan fejle og ikke leverer de resultater som organisationen havde forventet:

  • Øgede omkostninger: Outsourcing kan medføre at organisationen bliver overrasket over de omkostninger der er forbundet med at få de outsourcede processer til at virke i praksis. De totale omkostninger kan således overraske, og undertiden overstige de opnåede omkostningsbesparelser ved outsourcing.
  • Afhængighed af leverandører: Ved outsourcing øges afhængigheden af leverandøren. Såfremt leverandøren ønsker at udnytte organisationens afhængighed, kan den handle opportunistisk og eksempelvis øge prisen og omkostningerne for organisationen.
  • Tab af kompetencer: Når en organisation outsourcer, kan det medføre at de medarbejdere og processer der tidligere producerede de outsourcede aktiviteter forsvinder fra organisationen, og dette kan medføre tab af kompetencer der er væsentlige for organisationen.
  • Intern modstand og produktivitetstab: Når en organisation vælger at outsource nogle aktiviteter, kan dette medføre stor intern modstand og tab af goodwill. Medarbejdere og andre interessenter kan tabe motivation, og dette kan medføre produktivitetstab i de dele af aktiviteterne der ikke er direkte berørt af beslutningen om outsourcing.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig