Boligpolitikken påvirker boligudgifterne via:
- Regler for lånefinansiering
- Beskatning i form af ejendomsværdiskat, grundskyld og beskatning af private udlejeres overskud
- Regulering af huslejefastsættelsen i udlejningsboliger
- Regulering af andelsboligprisen ved bl.a. maksimalprisbestemmelsen
- Støtte til almene boliger i form af grundkapitalindskud og ydelsesstøtte
- Kommunal garanti til belåning af almene boliger ud over 60 pct. af markedsværdien
- Støtte til det enkelte individ i form af boligsikring og boligydelse
Den grad af påvirkning på boligudgifterne, som boligpolitikken har, varierer mellem de forskellige delmarkeder. På ejerboligmarkedet er udviklingen i boligpriser og rente afgørende for, hvor dyr en boligudgift, ejeren sidder med. Boligudgiften påvirkes dog også af reglerne for finansiering, og her kommer realkreditlovgivningen samt regler fra Finanstilsynet ind. Der er i så godt som alle lande begrænsninger på, hvor meget man kan optage i realkreditlån på boligen, og de fleste steder gælder det som i Danmark, at denne grænse, kaldet LTV raten, er sat til 80 %. Finanstilsynet har indført en regel om, at man skal have mindst 5 % i udbetaling ved boligkøb. De resterende 15% kaldes restfinansiering og dækkes i dag ved bankfinansiering. Der har tidligere i Danmarkshistorien været detaljerede indgreb i låneformerne, hvor man har fastsat den maksimale løbetid samt afdragsprofilen for lånene. Der er siden starten af 00’erne sket en liberalisering på dette område, og der er opstået en stor variation i lånetyperne.
Boligudgiften påvirkes også af beskatningen. I Danmark betaler man som boligejer i 2016 dels ejendomsværdiskat af den samlede ejendoms værdi, og dels grundskyld, der teoretisk er en skat på grundens værdi. Ejendomsværdiskatten betales som følge af det såkaldte ”skattestop” af ejendomsværdien i 2002. Den udgør i 2016 1 % op til 3.040.000 kr. og 3 % af værdien ud over 3.040.000 kr. Grundskylden beregnes i praksis ud fra et beregningsteknisk grundlag, der er lig med det forrige års beregningsgrundlag tillagt en reguleringsprocent mellem 3 og 7 %. Denne ordning er kendt som et ”skatteloft”. Grundskylden er ikke omfattet af skattestoppet, og grundskylden kan stige indtil beregningsgrundlaget er lig med grundværdien fra 2011 vurderingen. Boligejerne har derudover en skatteværdi af negativ kapitalindkomst. Der var tidligere en rentefradragsret i Danmark, og i befolkningen tales stadig om rentefradrag. Der er imidlertid teknisk ikke længere tale om, at ens skattepligtige indkomst reduceres med renteudgifterne. Rentefradragsretten betød, at skatteværdien af renterne var lig med marginalskatten. Det gav en højere skatteværdi end den, der gælder i dag.
Der er herudover afgifter ved køb og finansiering af boliger i form af tinglysningsafgift. Der er tinglysningsafgift på ejerskiftedokumentet samt på de lån, der tinglyses i forbindelse med købet. Tinglysningsafgiften er historisk også brugt som et politisk værktøj. I august 2011 fremlagde regeringen således et forslag om midlertidigt at lempe tinglysningsafgift, grundskyld og ejendomsværdiskat i forbindelse med boligkøb i 2011 og 2012. Forslaget blev ikke vedtaget. De samlede tinglysningsafgifter var i 2015 på 5,9 milliarder kr.
Ændringer i beskatningen af ejerboligen og i reglerne for dens finansiering påvirker prisen for ejerboligerne. En forhøjelse af grundskylden resulterer ifølge økonomisk teori i et fald på prisen for jord. De Økonomiske Råd har senest i 2016 fremført, at en forhøjelse af grundskyld bliver fuldt nedvæltet i jordprisen, så nye købere derfor kompenseres for skattestigningen af et prisfald.
De andre boligformer – almene boliger, andelsboliger og private udlejningsboliger – pålægges også grundskyld. Derimod er både andelsboliger og almene boliger fritaget for ejendomsværdiskat.
Ejendomsværdiskatten gav i 2015 et provenu på 13,6 milliarder kr. Da grundskylden ikke er omfattet af skattestoppet, er den steget kraftigt. I 2007 var den for beboelsesejendomme i alt 10,1 milliarder kr. Det steg til 17 milliarder kr. i 2015. I 2015 kom 74% af grundskyldsprovenuet fra enfamiliehuse. Den samlede grundskyld var på 24,7 milliarder kr. i 2015, fordi også andre ejendomme end beboelsesejendomme pålægges grundskyld.
Økonomer ser ikke så meget på det absolutte provenu fra boligskatterne, men på om skatten ligger på det teoretisk set ”neutrale” niveau. Det vil sige, at boligens afkast – boligtjenesten - beskattes lige så meget som andre kapitalaktiver. Blandt andre de økonomiske vismænd har gentagne gange argumenteret for fordelene ved beskatningen af boligen og argumenteret for en forhøjelse af ejendomsværdiskattesatsen. Selv om der påhviler ejerboligerne en betydelig skattebyrde i form af ejendomsværdiskat og grundskyld, så er ejerboligen i en økonomisk teoretisk forstand stadig subsidieret.
Opgør man på boligskatterne eksklusive ejendomsværdiskatten, så ligger de danske skatter ifølge OECD på 1,8 % af bruttonationalproduktet (BNP). Det svarer til gennemsnittet for hele OECD området. Tager man ejendomsværdiskatten med, sådan som EU gør i sine sammenligninger, så ligger de danske boligskatter på 2,6 % af BNP, hvilket er klart højere end gennemsnittet for EU området på 1,1 %. Dette gennemsnit trækkes dog ned af de østeuropæiske lande, hvor flere har boligskatter på nær nul procent af BNP.
I udlejningssektoren er huslejen styret via lovgivning om huslejen. I den udstrækning, at der derved opstår en lavere husleje end markedslejen, taler økonomer om en ”reguleringsgevinst”. Reguleringen af huslejen i Danmark blev først indført i 1916. Den blev siden afviklet, men blev genindført før 2. Verdenskrig.
For private udlejningsejendomme findes der tre forskellige former for huslejefastsættelse i Danmark. I de ”regulerede kommuner” gælder boligreguleringsloven. Kommuner, der ikke ønsker at være regulerede, følger lejelovens bestemmelser for huslejen i form af ”det lejedes værdi”. Boliger under boligreguleringsloven kan ved genudlejning flyttes til lejelovens lejefastsættelse ved gennemgribende istandsættelser, de såkaldte § 5.2 istandsættelser. For ejendomme ibrugtaget efter 1991 gælder der ”aftalt husleje”, der er lig med en markedsleje.
Den danske lejelovsregulering er i europæisk sammenhæng stærk. Det er kun Holland, der har en tilsvarende høj grad af regulering.
Beboere kan herudover modtage boligstøtte. Boligstøtte kan opdeles i boligsikring og boligydelse. Boligsikring gives til lejere, der ikke modtager social pension. Boligydelse gives til både ejere, lejere og andelshavere, der er folke- eller førtidspensionister.
Boligydelsen til pensionister er den største udgiftspost. Fra 2007 til 2015 steg den fra 8,4 til 9,8 milliarder kr. Boligsikringen steg samtidig fra 2,7 til 4,5 milliarder kr. Den samlede boligstøtte lå således på 14,2 milliarder kroner i 2015.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.