Bogdesign er et samlebegreb for grafisk tilrettelæggelse og formgivning af trykte bøger. Det benyttes dels om det kreative arbejde med formgivning af bøger og dels om bøgers funktionelle og æstetiske kvaliteter.

Design indgår således i produktionen af enhver bog og benyttes også isoleret om de særlige, æstetiske kvaliteter vi som læsere og bogbrugere oplever ved bøgernes udseende og udstyrelse: deres typografi og illustrering. I den betydning er opmærksomhed overfor bøgers design en vigtig forudsætning for vores oplevelse af bøgers kvalitet generelt – og for vores indblik i bøgernes historie, den grafiske designs historie og i stilhistorien.

Når en bog eller en andet grafisk tryksag vækker vores opmærksomhed ved sine grafiske kvaliteter, bør den som bogdesign kunne vurderes ud fra blandt andet følgende egenskaber: teknisk kvalitet, læselighed og overskuelighed.

Teknisk kvalitet

En bogs tekniske kvalitet udtrykker sig i nogle objektive egenskaber, der bør præge enhver tryksag, uanset dens karakter, omfang, emne eller målgruppe. Det er kvaliteter, som alle fagfolk normalt vurderer ens, fordi egenskaberne vurderes efter den målestok, som ligger i de grafiske faguddannelser. Ansvaret for bogens tekniske kvalitet ligger dels hos udgiveren, der har sat de tekniske og økonomiske vilkår for produktionen – og dels i trykkeriet.

En bogs tekniske kvalitet skal kunne ses ved, at den er produceret med et til den foreliggende opgave passende grafisk udstyr. At de til bogen valgte skrifter (fonte) har en god, teknisk kvalitet og det nødvendige tegnsæt til opgaven. At billedstoffet har den til formålet ønskede skarphed og evt. gradation og rastrering. At trykket/ printet har en ensartet farveføring og er bestandigt overfor fugt, slitage og afsmitning. At bogen er trykt på papir med den korrekte baneretning. At det valgte papir m.h.t overflade (fx coating), gramvægt og holdbarhed har de tilsigtede egenskaber.

Læselighed

En bogs læselighed er en række oplevelseskvaliteter ved teksten – og ved teksten i forbindelse med evt. billedstof – som i nogen grad er kultur- og individspecifikke, men alligevel er målelige som objektivt forskellige i tekster af forskellig typografisk udformning. Ansvaret her hviler på bogens tilrettelægger.

Vigtigt for en teksts læselighed er, at den benytter sig af en skrift, som er egnet til netop en sådan tekst. Vigtig er skriftstørrelsen i forhold til læseafstanden. Linjelængden i forhold til linjeafstanden. Tekst og billeder i forhold til bogens format (høj- eller tværformat). Placeringen af illustrationer i forhold til den tilhørende tekst. Og papirets overflade (refleks, opacitet og farvetone).

Overskuelighed

Overskuelighed er en række oplevelseskvaliteter ved helheden af bogens tekst og illustrationer. Oplevelsen beror i høj grad på læserens læsevanthed og større eller mindre forhåndskendskab til bogens emne, men er også i nogen grad målbart ud fra ubelastede læseres større eller mindre anstrengelser ved at danne sig et indtryk af hvad en tekst omhandler og af, hvorledes den skal ses i brugbar sammenhæng med noget vedkommende.

Det er vigtigt, at bogen i sit overordnede, grafiske udtryk tydeligt markerer, hvad bogens emne drejer sig om. Det er vigtigt, at der er typografisk logik i bogens tilrettelægning, så der er en logisk eller intuitiv sammenhæng mellem bogens forskellige dele. Samspillet mellem tekst og illustrationer skal være gennemskueligt, og det skal være let at finde, hvad man søger. Det kan man understøtte med fx skriftvariation mellem forskellige skriftgrader til forskellige niveauer af teksten samt de enkelte siders layout.

Forening for Boghaandværk har hvert år (siden 2007) uddelt Den Danske Bogdesignpris til en voksenbog, en børnebog og en håndindbunden bog.

Litteratur

  • Abrahamsen, Povl. 50 års bøger og bogkunstnere. Forening for Boghaandværk, 1984.
  • Birkelund, Palle. Red. m.fl. Dansk Boghaandværk gennem Tiderne 1482-1948. Forening for Boghaandværk, 1949.
  • Birkvig, Henrik. Sådan laver du smukkere grafisk design. Grundbog i grafisk formlære. Forlaget Grafisk Litteratur, 1999.
  • Ellegaaard Frederiksen, Erik. Bogens Funktion og Æstetik. Vejledning i Bogtilrettelægning. 2. reviderede udgave. Christian Ejlers Forlag, 1981.
  • Hald, Malene. Dansk bogdesign (danskbogdesign.dk/om-siden).
  • Larsen, Poul Steen. Red. m.fl. Dansk bogkunst. Højdepunkter gennem seks århundreder. Det kongelige Bibliotek, 2013.
  • Mourier, Mette & Eric Mourier. Bogdesign. Tilrettelægning af illustrerede bøger. Den Grafisk Højskole/Forlaget Grafisk Litteratur, 1999.
  • Pedersen, Valdemar. Dansk Bogtypografi 1845-1958. Munksgaards Forlag, 1958.
  • Retningslinier for arbejdet [i Komiteen for Årets Bogarbejde] vedtaget af komiteen d. 16. febr. 1982. Red. af Bent Rohde m.fl i Årets Bogarbejde 1981. Forening for Boghaandværk, 1982. Side 2.
  • Sejerkilde, Henrik. Dansk bogdesign i det 20. århundrede. Syddansk Universitetsforlag, 2017.
  • Årets bogarbejde. Forening for Boghaandværk. Årsskrift udgivet under lidt varierende titler siden 1939. Beskriver og bedømmer årligt det bedste af det forudgående års danske bogproduktion ud fra kunstneriske og grafiske kvaliteter. Medlemspublikation.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig