Faktaboks

Vor Frelsers Kirke
Sogn
Vor Frelsers Sogn
Provsti
Amagerbro Provsti
Stift
Københavns Stift
Kommune
Københavns Kommune

Vor Frelsers Kirke med det snoede spir.

.

Vor Frelsers Kirke er en barok pragtkirke med et fornemt inventar. Den er dog bedst kendt for sit særegne senbarokke spir med den ydre sneglegang, som er synlig fra store dele af København.

Den ligger mellem Sankt Annæ Gade, Dronningensgade og Prinsessegade på Christianshavn.

Kirkebygningen

Kirken blev opført i 1682-1696 efter tegning af arkitekt Lambert von Haven. Bygningen har en kvadratisk plan med udbygninger på siderne som en ligearmet korskirke. Mod nordøst er der desuden et lille sakristi (præsteværelse) og mod sydvest et tårn, som først fik sit karakteristiske proptrækkerspir af Laurids de Thurah i 1752.

Vor Frelsers Kirke er i blank mur med synlige, røde og gullige teglsten og sortglaseret tegltag med dele i kobber.

Kirken

Danske kirker ligger normalt stik øst-vest, men i Vor Frelsers Kirke afviger korets orientering en del mod nord, da kirken har indgang mod Sankt Annæ Gade og er indpasset i den ældre matrikelstruktur.

Den barokke kirke er lavet i nederlandsk stil. Det ses på kirken i en udstrakt anvendelse af storpilastre, dvs. halvsøjler, der går fra sokkel til arkitrav, som er den vandrette gesims lidt under taget. Pilastrene er ved alle hjørner samt to på hver gavl, hvor de flankerer kirkens høje, rundbuede vinduer. De er således med til at opbryde murenes flader og gøre dem visuelt mere plastiske.

Kirkens hovedindgang er gennem en portal i sandsten i den sydvestlige gavl under tårnet. Portalen fra 1694 med en rundbue, korintiske pilastre og firsøjler foran samt en trekantgavl ovenover. I midten har den en kartouche og blomsterguirlander. Den var oprindeligt bemalet med marmorerede søjler og forgyldte detaljer.

Spiret

Over murene rejser sig det karakteristisk stejle tag, og over den sydvestlige gavl ses kirkens høje tårn. Det fik først sit elegante spir i 1749-1752, hvor det blev opført af den store barokarkitekt, Laurids de Thurah. I formgivningen af spirets ydre sneglegang var han ifølge eget udsagn inspireret af toppen på Francesco Borrominis lanterne på St. Ivo-kapellet ved Roms universitet, La Speranza. På Vor Frelser Kirke kunne de Thurah dog gøre spiret dog lettere og rankere med den kobberklædte trækonstruktion.

På spirets top er en et vaseformet led, der danner basis for den forgyldte kugle, ’verdenskuglen’, som øverst bærer en figur af Kristus med sejrsfanen. Tårnets hjørner er dekoreret med statuer af evangelisterne.

Kirkens indre

Kirken er i det indre præget af salens store dimensioner og fornemme dekorationer. Den har krydshvælvede lofter, der som væggene er malet hvide. Det store hvælv i korsskæringen er båret af fire søjler, der som hjørnerne mod hoved- og tværskibe, har gråmalede pilastre.

I korsskæringens hvælv og i den nederste del af hvælvene formidles overgangen til vægge og søjler af dekorative stukarbejder med storarkantus, som er udført af Christian Nerger.

Inventar i Vor Frelsers Kirke

Pragtkirken var langt tid om at få sit storslåede inventar. Bænkene fra 1696 af Christian Nerger har udskårne barokgavle, og foran koret er der et lavt korgitter med seks figurer af ærkeenglene fra 1732.

Alteret

Alteret er udformet af den berømte svenske arkitekt Nicodemus Tessin den Yngre, og det stod først digt i 1732. Det er formet som en konveks tempelgavl med korintiske pilastre og søjler i marmor med tydelig inspiration fra Gianlorenzo Berninis alter til Chiesa Santi Domenico e Sisto i Rom, der har den samme arkitektoniske ramme.

Foran en blå baggrund ses Kristus, der bliver trøstet af engle. Motivet er hentet fra Charles Le Bruns maleri, Getsemane, som det er vist i stik af J. Montague. Til siderne står der figurer, som symboliserer Christian 5.s valgsprog, ’Fromhed og Retfærd’. Figurerne er udført i Thomas Quellinus værksted.

I toppen ses i stråleglans Guds hebræiske navn, Jahve, i skyer med svævende småengle, som kaldes putti.

Døbefonten

Fra omkring år 1700 er døbefonten i hvidt marmor. Den har en bred, cylindrisk kumme med relieffer fra Jesu barndomshistorie med de legende Jesu og Johannes Døberen, Jesu dåb ved Johannes, vandringen til Emaus og Kristus i Emaus. Kummen står på et smalt, riflet skaft og støttes på fires sider af putti.

Fonten er bag et aflukke formet som en balustrade med dobbelte, hvidmalede putti stående i et marmoreret og forgyldt rammeværk. Over døbefonten hænger der en forgyldt fontehimmel, ligeledes udført af Nerger, af form som en bikube med putti, keruber (englehoveder med vinger), akantusblade og skjolde. På skjoldene ses henholdsvis et brændende hjerte, Jahve, IHS (Jesus) og korslammet, der symboliserer Jesu offerdød.

Prædikestolen

Først i 1773 var kirkens prædikestol færdig. Den er lavet af den klassicistiske arkitekt C. F. Harsdorff, kunstneren Johannes Wiedewelt og maleren Peder Als. Prædikestolen har en cylinderformet kurv med runde, dekorative led og om dens sider er der en relieffrise af apostlene.

Orglet

Ved siden af Tessins alter er orglet kirkens fornemmeste pryd. Det har en pragtfacade udført af billedskærer Christian Nerger, der også har udført de to elefanter, der tilsyneladende bærer orgelpulpituret, dvs. det ophøjede galleri til orglet. Facaden er rigt udsmykket med storarkantus, en buste af Christian 5 samt fire store allegoriske figurer af Tro, Håb, Fromhed og Retfærdighed.

Da brande og bombardementer har ødelagt store dele af inventaret i byens ældre kirker, er denne fornemme orgelfacade af Nerger den ældste bevarede i hovedstaden.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig