Starship, øverste trin
Selve rumskibet Starship - øverste trin i hele Starship-konfigurationen. Starships forreste sæt finner gør det muligt for rumskibet at manøvrere i Jordens atmosfære, og først og fremmest tillade rumskibet at falde vandret gennem luften, indtil kort før landingen, hvor den foretager en manøvre, som “flipper” rumskibet op i lodret position, og tillader det at lande lodret vha. raketmotorerne i bunden.
Af /Creative Commons.
Licens: CC BY SA 4.0
Starship, hele raketten på rampen
Starship er her monteret oven på Superheavy. Raketten er ni meter i diameter, og hele “stakken” er 121 meter høj.
Af /Creative Commons.
Licens: CC BY SA 4.0

Starship er en løfteraket, som pt. er under udvikling. Starship, der udvikles af rumfirmaet SpaceX, er verdens hidtil største og kraftigste raket, og den kommer til at være verdens første 100% genbrugelige løfteraket. Starship gennemførte sine to første testflyvninger i 2023.

Starship – opbygning og navn

Starship er opbygget som en klassisk totrinsraket, med første trin nederst, og andet trin ovenpå. Begge trin er ni meter i diameter. Første trin kaldes også “Superheavy”, mens andet trin er selve “Starship”. Udtrykket “starship” bruges derfor både om det øverste trin og om hele raketten.

På trods af navnet er der ingen aktuelle planer om at raketten skal rejse til andre stjerner, men raketten forventes at kunne få stor indflydelse på udforskningen af Solsystemet med og uden mennesker.

100% genbrugelig

Hvis det lykkes SpaceX at få Starship til at fungere, vil det blive verdens første 100% genbrugelige raket. Det kan få stor betydning for rumfarten, for rumfart er traditionelt ret dyrt, især fordi raketter plejer at være til engangsbrug, og man skal bygge en ny raket, hver gang man skal sende noget nyt i kredsløb om Jorden. SpaceX har siden 2008 presset prisen på opsendelser til jordkredsløb gevaldigt ned pga. deres delvist genbrugelige løfteraket Falcon 9.

Pris for opsendelser med Starship

Prisen på opsendelse måles typisk i dollars pr. kilogram opsendt til lav jordbane. Siden rumalderens begyndelse har det typisk kostet fra omkring 10.000 dollars pr. kg nyttelast leveret til lavt jordkredsløb; nogle raketter har dog været meget dyrere. Fordi SpaceX kan genbruge det nederste trin af deres Falcon 9-raket, tager de typisk ca. 2.500 dollars pr. kg for opsendelser, og noget lavere for Falcon Heavy, hvilket stadig er dyrt, fordi det øverste trin bortkastes efter én flyvning og brænder op i atmosfæren.

Hvad prisen bliver pr. kg med Starship er selvfølgelig ren spekulation, men i betragtning af, at SpaceX har kunnet reducere prisen til det kvarte ved at genbruge nederste trin af Falcon 9, er det nok ikke urimeligt at antage, at det kan gøres langt billigere, når hele løfteraketten kan genbruges.

Landing

Mens Falcon 9’s førstetrin folder fire landingsben ud inden landingen, og derefter lander lodret på en landingsplads på land eller et droneskib på havet, er det meningen, at Superheavy skal fanges af gribearme på opsendelsestårnet; den skal altså vende tilbage til nøjagtigt samme sted, som den blev opsendt fra.

Raptor-motoren

SpaceX har valgt at udvikle en helt ny type raketmotor til Starship, Raptor, som skiller sig ud, fordi den anvender en kombination af metan og oxygen som brændstof. Metan er lidt usædvanligt i raketsammenhæng, primært fordi der er mere effektive brændstoffer. Grunden til, at man har valgt at bruge metan, er, at det kan produceres på Mars, så Starship vil i princippet blive kunne tanket op på Mars inden turen hjem til Jorden.

Superheavy

Starships øverste trin er forsynet med seks Raptor-motorer i bunden; tre med korte dyser, til brug i den nederste del af atmosfæren, og tre med lange dyser, til brug i rummet. Mest bemærkelsesværdigt er dog Starships nederste trin, Superheavy, som har ikke mindre end 33 motorer i bunden. Ingen raket har før haft så mange motorer i samme trin.

Testflyvninger

Efter en række tests af det øverste trin alene blev den samlede kombination af Starship og Superheavy testet den 20. april 2023. Denne test var ikke vellykket, og anden testflyvning blev foretaget den 18. november 2023. IFT står for Integrated Flight Test.

IFT-1

Ved den første testflyvning den 20. april 2023 satte flere motorer i første trin ud kort efter start, og det lykkedes ikke at separere første og andet trin som planlagt. På grund af de mange fejl valgte man fra kontrolcenteret at afbryde flyvningen ved at detonere sprængladninger om bord, men raketten var tilsyneladende bygget for solidt til, at det lykkedes – der gik dog hul på raketten flere steder. Til sidst eksploderede den pga. de voldsomme aerodynamiske kræfter, den blev udsat for.

Efter flyvningen viste det sig, at en del af årsagen til de mange motorproblemer sandsynligvis skulle findes i, at store betonstykker fra affyringsrampen blev slynget op i motorerne kort efter start. Til den næste test valgte man, som man plejer ved store raketopsendelser, at sprøjte store mængder vand ud under raketten for at dæmpe lyden fra motorerne.

IFT-2

Starship IFT-2
Starship under sin anden integrerede testflyvning, IFT-2. Alle 33 motorer i bunden af Superheavy fungerede under denne test.
Af /Creative Commons.
Licens: CC BY SA 4.0

Den anden testflyvning foretaget den 18. november 2023 gik overordnet set langt bedre end den første. Dels fungerede alle motorer på Superheavy tilsyneladende fejlfrit, dels lykkedes det at separere Starship fra Superheavy, og Starship fortsatte ud mod lavt jordkredsløb. Superheavy eksploderede dog igen kort efter separationen, og Starship endte også med at eksplodere, men først efter at have fortsat ud mod kredsløb i adskillige minutter.

IFT-3

Tredje test foregik den 14. marts 2024, og her opnåedes flere nye milepæle. Dels lykkedes det at få Superheavy ned i en højde, hvor den kunne bruge sine gitterfinner til at manøvrere, inden den – igen – gik i stykker; dels lykkedes det at få Starship op på (næsten) kredsløbshastighed, så den i løbet af den næste halve times tid foretog et halvt kredsløb om Jorden, inden den brød i stykker i atmosfæren over Det Indiske Ocean.

En fjerde test forventes afviklet i løbet af 2024.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig