Nicolas Jenson var en franskfødt bogtrykker, oprindeligt mønt-mester i Tours. Fra ca. 1470 til sin død virkede han i Venezia.
Nicolas Jenson er ophavsmand til den første rene antikvaskrift, hvis smukke design navnlig siden 1890'erne har været stilmæssigt forbillede for mange kendte bogskrifter i renæssancestil, fx William Morris' Golden Type (1891), J.M. Dents Jenson (1909), Bruce Rogers' Centaur (1914), George Abrams' (1919-2001) Abrams Venetian (1987) og Robert Slimbachs (f. 1956) Adobe Jenson (1994).
Dertil kan føjes en række tyske efterligninger helt tilbage fra o. 1890, heriblandt den skrift, som introducerede Jenson-designet i Danmark, en stilefterligning støbt af Bauersche Giesserei, importeret og benyttet af bogtrykkeren Kristian Kongstad i Niels Pedersens bog Kirken i Tibirke (1903).
Nicolas Jensons antikvaskrift er karakteristisk ved sin kombination af bogstavernes ensartede stregtykkelse, meget brede versaler med skråt ansatte seriffer, lange udløb på bogstaverne R og Q og en skråt ansat hårstreg i bogstavet lille e. Skriften blev genoplivet i 1890'erne og er i vore dage stadig forbillede for en lang række udbredte antikvaskrifter.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.