Italienisches Dörfchen_Dresden_Midterparti
Hans Erlweins Italienisches Dörfchen. Billedet viser bygningens klassicistiske midterparti med billedhuggeren Georg Wrbas udsmykninger på tympanonfeltet. Foto fra 2016.
Italienisches Dörfchen_Dresden_Midterparti
Licens: CC BY SA 3.0

Italienisches Dörfchen er navnet på et bygningskompleks i Dresden, der er beliggende på Theaterplatz ved Elben. Det blev opført i årene fra 1911 til 1913 efter udkast af arkitekten Hans Erlwein i en harmonisk sammensmeltning af renæssanceelementer, klassicisme og jugendstil. Betegnelsen Italienisches Dörfchen henviser til navnet på et midlertidigt boligområde, der blev opført i 1730'erne for de italienske bygningsansatte, der medvirkede ved opførelsen af Katholische Hofkirche i Dresden. Boligområdet Italienisches Dörfchen eksisterede til midten af 1830'erne.

Italienisches Dörfchen på Theaterplatz blev opført fra 1911 til 1913 efter udkast af arkitekten Hans Erlwein. Foto fra 2016.

.

Forgængeren

Helbigs Etablissement – Italienisches Dörfchen

Helbigs Etablissemnet - Italieniches Dörfchen. Fotografi fra 1907.

Nybyggeriet af Augustusbrücke fra 1907 til 1910 samt anlægget af nye færdselsårer langs Elben krævede en omstrukturering af Theaterplatz' nordside. Direkte ned til Elben var der fra midten af 1800-tallet blevet anlagt et omfangsrigt restaurationskompleks, der gik under navnet Helbigs Etablissement – Italienisches Dörfchen. Denne bygning blev nedrevet i 1911 på grund af ovennævnte omstruktureringer. Dette gav mulighed for at opføre en værdig arkitektonisk afslutning ned mod Elben. Navnet Italienisches Dörfchen hang ved og blev direkte overført til Hans Erlweins nye restaurationsbygning.

Hans Erlweins Italienisches Dörfchen

Theaterplatz år 1900. Billedet viser Theaterplatz, som den tog sig ud på det tidspunkt, hvor Hans Erlwein fik pålagt at opføre sit restaurationskompleks Italienisches Dörfchen. Til venstre ses Karl Friedrich Schinkels Altstädter Wache, i midten Sempers Gemäldegalerie, i baggrunden skimtes Zwingers Wallpavillon og yderst til højre troner Semperoper. Foto på albuminpapir.
/Theaterplatz 1900, Dresden.

En kommunikerende bygning

Hans Erlweins Italienisches Dörfchen i 1915 lige efter opførelsen. På billedet ses desuden den nye Augustusbrücke og de nye vejanlæg.
/Italienisches Dörfchen/Theaterplatz-Dresden.
Hans Erlweins Italienisches Dörfchen i 1915 lige efter opførelsen. Billedet viser bygningen set fra Elbsiden.
/Italienisches Dörfchen/Theaterplatz-Dresden.

Hans Erlwein skulle opfylde to opgaver med det kommende bygningsværk. For det første skulle bygningen være forholdsvis lav, og den skulle indgå i harmoni med de øvrige betydningsfulde bygningsværker på Theaterplatz. For det andet skulle den afgrænse pladsen og alligevel ikke blokere for udsigten til Gottfried Sempers bygninger, Semperoper og Gemäldegalerie.

Hans Erlweins bygning skulle således skabe et overordnet indtryk af hele Theaterplatz. Det lykkedes Erlwein at løse opgaven på fremragende vis. Han valgte en stil, der med sine klassicistiske accenter kommunikerede med den klassicistiske Altstädter Wache overfor (opført efter tegninger af Karl Friedrich Schinkel fra 1830 til 1832); med sine renæssanceelementer spillede op til Semperoper og Gemäldegalerie og samtidig med sine jugendstilelementer var i samklang med det nye århundrede, 1900-tallet.

Bygningens udsmykning

Det trekantede tympanonfelt over bygningens klassicistiske midterparti havde figurudsmykninger af billedhuggeren Georg Wrba (1872-1939), der sammen med sine elever desuden skabte livlige skulpturelle værker omkring bygningen. Interiørets rigt udsmykkede lofter og vægge blev udført af forskellige Dresden-kunstnere. Bygningskomplekset Italienisches Dörfchen tjente fra sin opførelse i 1913 og indtil 2023 gastronomiske formål.

Bygningen udbrændte under bombardementet af Dresden under 2. Verdenskrig i 1945. Den blev genopbygget i DDR-perioden i forskellige faser i løbet af 1950'erne. Efter den tyske genforening gennemgik den i årene fra 1991 til 1993 en gennemgribende restaurering og rekonstruktion af såvel den ydre som indre bygning.

Italienisches Dörfchen

En italiensk landsby i Dresden

På kortet fra 1828 ses Italienisches Dörfchen i forlængelse af Zwinger (til venstre). Til højre øverst ses Katholiche Hofkirche med Hoftheater til venstre herfor. Ud til Elben bag Haupt Wache ligger det grundstykke, hvor Hans Erlweins restaurationskompleks befinder sig i dag.

Italienisches Dörfchen var navnet på et midlertidigt boligområde for de italienske bygningsansatte, der medvirkede ved opførelsen af Katholische Hofkirche i Dresden i perioden fra 1739 til 1755 under ledelse af den italienske arkitekt Gaetano Chiaveri (1689-1770). Arkitekten havde en stor gruppe landsmænd med sig som byggeledere, håndværkere, billedhuggere, malere, kokke og præster. Fra 1738 og i årene frem blev der for alle disse ansatte opført et italienskpræget beboelseskvarter i området mellem byggepladsen omkring Katholische Hofkirche og festpladsen Zwinger. Italienisches Dörfchen bestod af 32 huse af forskellig type; mindre boliger, større bindingsværkshuse og enkelte stenhuse anbragt omkring labyrintisk snoede og snævre gyder.

På Bernardo Bellottos maleri fra 1748 arbejdes der stadig på færdiggørelse af Katholische Hofkirche. Detalje fra maleriet Dresden vom rechten Elbufer unterhalb der Augustusbrücke.
/Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden.

Italienisches Dörfchen omkring 1800

Italienisches Dörfchen omkring 1800. I forgrunden ses Schimmelallee, i baggrunden muren ind til Zwinger. Lystryk efter akvarel af Friedrich August Kannegiesser (1800-1870).
/Kupferstich-Kabinett, Dresden.

Da Katholische Hofkirche var færdigbygget og italienerne var rejst hjem husede kvarteret fortsat en farverig blanding af indbyggere, og Italienisches Dörfchen havde omkring år 1800 udviklet sig til et populært beboelsesområde med spisesteder, kaffehuse, vinstuer og værtshuse. Blandt andet boede her en del musikere og sangere med tilknytning til det nærliggende Morettisches Opernhaus (fra 1780 Königliche Hoftheater). For eksempel fandt den tyske komponist Carl Maria von Weber i 1817 her sin første lejlighed i Schimmelallee – hvor han lejede sig ind hos en søster til den nylig afdøde italienske kastratsanger Francesco Ceccarelli (1752-1814). Weber beskriver i et brev fra den 14. januar 1817, hvordan en bolig i Italienisches Dörfchen var indrettet: "… jeg bor i den såkaldte italienske landsby i nummer 30. Man kommer gennem en lille port ind i en lille have, så ind i huset, til venstre parterre er der en smuk stue og et lille værelse, hvor alle der vil tale med mig bliver ført ind. Ved siden af ligger tjenerværelset, et trælager med videre, så op ad en lille trappe også til venstre, mit lille sovekammer med en miniatureovn, et lille forværelse og en stue. Alt er meget småt, men ualmindelig net og velindrettet..."

Ansicht von Dresden aus der Vogelperspektive in Richtung Nordwesten
På Carl Wilhelm Arldts (1809-1868) litografi fra 1830 Ansicht von Dresden aus der Vogelperspektive in Richtung Nordwesten ('Dresden set i fugleperspektiv mod nordvest') ses Italienisches Dörfchen centralt foran i billedet. Til venstre ses Zwinger. Yderst til højre skimtes Katholische Hofkirche. Til venstre herfor Hoftheater, hvor blandt andre Carl Maria von Weber virkede. I baggrunden et sukkerraffinaderi. Mellem Hoftheater og raffinaderiet langs Elben kan placeringen for Hans Erlweins kommende bygning udstikkes. Hele området hedder i dag Theaterplatz.
Ansicht von Dresden aus der Vogelperspektive in Richtung Nordwesten
Af /Kupferstich-Kabinett, Dresden.

Italienisches Dörfchen bliver til Theaterplatz

Hans Erlweins Italieniches Dörfchen
Hans Erlweins Italienisches Dörfchen og Gaetano Chiaveris Katholiche Hofkirche på Theaterplatz set fra Elben. Begge bygninger bragte italienske skikke og associationer til Dresden. Foto fra 2012.
Hans Erlweins Italieniches Dörfchen
Licens: CC BY SA 3.0

Italienisches Dörfchen blev nedrevet i 1830'erne i forbindelse med ophævelsen af det gamle bastionsanlæg, Bastion Sol, og planerne for opførelsen af arkitekten Gottfried Sempers Hoftheater.

Hermed opstod nu en yderst centralt placeret plads mellem Zwinger, Katholiche Hofkirche og Elben. Semper var blevet kaldt til Dresden i 1834 og han udviklede forskellige arkitekturvisioner i årene fra 1835 til 1846 om bebyggelse af en monumental plads efter antikt forbillede. Pladsen skulle bebygges som kulturelt centrum med operahus, orangeri, museum og en bred fritrappe ned mod Elben.

Af disse planer blev kun to af projekterne udført; Sempers første Hoftheater blev opført fra 1838 til 1841 og Gemäldegalerie fra 1847 til 1855. Med opførelsen af Gemäldegalerie var Zwinger nu lukket med bygninger på alle fire sider.

Fra 1840 ændredes navnet på området fra Am Italienische Dörfchen til Theaterplatz, som pladsen også hedder i dag. Kun Hans Erlweins bygning Italienisches Dörfchen bevarer erindringen om pladsens interessante tilblivelse.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig