Instagram er en social medie-platform, hvor brugere kan dele fotos og videoer. Platformen blev lanceret i 2010 af to softwareingeniører med base i San Francisco. Allerede et par måneder efter lanceringen havde tjenesten en million brugere. I 2012 havde Instagram nået 27 millioner brugere og blev købt af Meta (daværende Facebook) for en millard dollars.
Omkring 2012 og især i 2013 begyndte Instagram at blive populært i Danmark. Dengang var det især unge, der adopterede platformen og brugte den aktivt til at dele snapshots fra deres hverdag, rejser og begivenheder. Med tiden voksede populariteten eksponentielt, og Instagram blev et af de foretrukne steder for både privatpersoner og virksomheder at interagere og dele indhold på.
Instagram kan som de fleste andre sociale medie-platforme anvendes uden beregning; i stedet ”betaler” brugerne med deres profil- og adfærdsdata. I deres feed bliver så de eksponeret for målrettet kommercielt indhold. Flere undersøgelser peger på, at Instagram er en af de platforme, der deler den allerstørste del af deres brugeres data til tredjepart.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.