Kylie Jenners
Den kendte influencer og celebrity Kylie Jenner ankommer i maj 2019 til en gallafest på Metropolitan Museum of Art i New York.
Kylie Jenners
Byline: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix.

En influencer er en person eller en avatar, der på sociale medier søger at påvirke holdninger og handlinger hos sine følgere.

Faktaboks

Også kendt som

influent

masked spokespersons

celebrity marketing

Influencerens position, omdømme, viden eller autoritet er afgørende for om vedkommende kan påvirke sit publikum. Influenceren er således en person eller en avatar, der bruger sin rækkevide og sin indflydelse på et socialt medie til at lave indirekte reklame for en sag, et budskab eller et produkt.

Influencere agerer ofte på sociale medier som YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, m.fl. De interagerer aktivt med deres publikum indenfor bestemte interesseområder (fx tøj, kosmetik, gadgets, sundhed) og promoverer holdninger og produkter. Denne praksis kaldes også influencer marketing.

Udviklingen af begrebet influencer

Rasmus Kolbe
Rasmus Kolbe, kendt som Lakserytteren, er en af Danmarks mest kendte influencers. Han har hundredtusinder af følgere fordelt på bl.a. YouTube, Instagram og TikTok.
Rasmus Kolbe
Byline: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix.

Kendte personer (fx skuespillere, musikere, sportsstjerner) har siden midten af det 20. århundrede været brugt som influencere eller "reklamesøjler" for produkter, virksomheder og andre organisationer eller bestemte budskaber.

Teoretisk er denne praksis funderet i socialpsykologiske teorier om social indflydelse og kommunikationsteorien om two-step-flow. Ifølge disse teorier danner mennesker deres meninger og holdninger under indflydelse af opinionsledere (influencere), der igen er påvirket af massemedierne.

Influencere på sociale medier

Kendte personer bruges stadig som influencere. Men begrebet influencer forbindes siden de sociale mediers voksende udbredelse især med "almindelige" personer eller endog avatarer, der typisk agerer på digitale medier, hvor de kan kommunikere direkte med deres publikum. Argumentet for at bruge influencere er typisk, at deres budskaber fremstår som mere troværdige, end hvis de samme budskaber var kommet direkte fra annoncør-virksomheden. Dernæst kan man typisk kommunikere og interagere personligt med disse influencere.

Antallet af følgere på sociale medier er afgørende for en influencers betydning. I 2018 hævdede den danske influencer Rasmus Kolbe (også kendt som "Lakserytteren") eksempelvis at have ca. 1 million følgere på sociale medier. Kylie Jenner – en af de mest fremtrædende influencere i USA, der også har lagt navn til sin egen kosmetik-serie – hævdede i 2018 at have ca. 175 millioner følgere og en samlet indtjening på ca. 1 milliard US-dollars for at udføre indirekte reklame som influencer på sociale medier.

Risiko for skjult reklame

I Danmark er influencere ifølge markedsføringsloven forpligtede til at markere reklamebudskaber som annoncer. Kritikken af influencere retter sig dog stadig imod, at det kan være svært for et publikum at skelne, hvornår der er tale om influencerens personlige budskaber eller reklamebudskaber.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer (4)

skrev Finn Andersen

I skriver “iflg.”, men den forkortelse findes slet ikke. Derimod kan “følgende” forkortes “flg.” og “ifølge” kan forkortes “if.” Se Retskrivningsordbogen på Dansk Sprognævns hjemmeside, https://dsn.dk/soegning/?soegeord=iflg.

skrev Finn Andersen

Forkortelsen “fx” er UDEN punktum.

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig