En influencer er en person eller en avatar, der på sociale medier søger at påvirke holdninger og handlinger hos sine følgere.
Faktaboks
- Også kendt som
-
influent
masked spokespersons
celebrity marketing
Influencerens position, omdømme, viden eller autoritet er afgørende for om vedkommende kan påvirke sit publikum. Influenceren er således en person eller en avatar, der bruger sin rækkevide og sin indflydelse på et socialt medie til at lave indirekte reklame for en sag, et budskab eller et produkt.
Influencere agerer ofte på sociale medier som YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, m.fl. De interagerer aktivt med deres publikum indenfor bestemte interesseområder (fx tøj, kosmetik, gadgets, sundhed) og promoverer holdninger og produkter. Denne praksis kaldes også influencer marketing.
Kommentarer (4)
skrev Finn Andersen
I skriver “iflg.”, men den forkortelse findes slet ikke. Derimod kan “følgende” forkortes “flg.” og “ifølge” kan forkortes “if.” Se Retskrivningsordbogen på Dansk Sprognævns hjemmeside, https://dsn.dk/soegning/?soegeord=iflg.
svarede Jacob Mollerup
Tak- er rettet
skrev Finn Andersen
Forkortelsen “fx” er UDEN punktum.
svarede Jacob Mollerup
Tak- er rettet
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.