Château de Chambord

Slottet Chambord i Loiredalen blev opført i 1519-1550 som jagtslot for Frans 1, formentligt af den franske arkitekt Domenico da Cortona. Slottet er et af de mest genkendelige eksempler på fransk renæssancearkitektur. Foto: 2017

Af .
Licens: CC BY NC 2.0

Frankrigs renæssancearkitektur begynder i 1500-1530 med at kongehuset og aristokratiet byggede og ombyggede en række slotte. Og ligesom renæssancen generelt markerer overgangen fra middelalderen til nyere tid, er det også tilfældet inden for arkitekturen.

Tidlig fransk renæssancearkitektur

Centrum for den tidlige franske renæssancearkitektur fra ca. 1500-1530 var den frugtbare Loiredal, hvor kongehuset og aristokratiet i behagelig nærhed af Frankrigs daværende hovedstad Tours opførte og ombyggede adskillige slotte i en tidstypisk kombination af traditionel middelalderlig byggeskik og italiensk renæssanceteori og formsprog.

En ivrig bygherre var Frans 1., hvis ombygninger af slottene i bl.a. Blois (1515-1524) og Fontainebleau (1528-1540 af Gilles le Breton) er karakteristiske eksempler på den tidlige renæssancestil.

Bag facadernes rigdom af klassiske ornamenter genfinder man den middelalderlige asymmetri og i tagenes stejle profil den gotiske forkærlighed for himmelstræbende vertikalitet. Også Frans 1.s nybyggeri, jagtslottet Chambord (1519-1550), fik efter middelalderlig skik svære, borgagtige hjørnetårne og en typisk gotisk tagprofil.

Det samme kompromis mellem middelalderlig byggestil og italiensk inspireret renæssanceornamentik kan ses i periodens kirkearkitektur, fx Saint-Eustache i Paris (påbegyndt 1532), i borgerskabets byhuse og i adelens palæer, bl.a. Hôtel Lallemant (1518) i Bourges og Hôtel Pincé (1533) i Angers.

Konkurrence mellem Italien og Frankrig

Château d'Ancy
Château d'Ancy-le-Franc, en firefløjet bygning med hjørnetårne, blev opført fra ca. 1546 af den italienske arkitekt Sebastiano Serlio, der også arbejdede på Fontainebleau. Slottet er et kompromis mellem franske og italienske stilarter. Foto: 2008
Af .
Licens: CC BY SA 2.5

I forsøget på at udkonkurrere italienerne i kunst og kultur begyndte Frans 1. fra ca. 1530 at indkalde italienske kunstnere, bl.a. arkitekten Sebastiano Serlio. Han beherskede som arkitekturteoretiker til fulde det klassiske formsprog, som det ses i det pilasterprydede slot Ancy-le-Franc, påbegyndt af Serlio i 1546.

Den samme indsigt kommer til udtryk i Pierre Lescots Louvrefløj i Paris (1546-1551), hvor Pierre Lescot ved en korrekt, men selvstændig brug af det italienske formsprog skabte en klassisk facadekomposition med midt- og siderisalitter (dvs. svagt fremspringende dele af facaden) og udsmykning i lavt relief; denne komposition dannede herefter skole for fransk paladsarkitektur.

Renæssancen fra midten af 1500-tallet

Château d'Anet
Château d'Anet blev opført i årene omkring 1550 for Henrik 2.s elskerinde, Diane af Poitiers, af arkitekten Philibert Delorme som et trefløjet anlæg med forbindelsesmur. Slottet er især kendt for Diana med kronjort, en skulptur af Diane de Poitiers som Diana, jagtens gudinde. Skulpturen befinder sig i dag i Louvre. Foto: 2007.
Af .
Licens: CC BY SA 3.0

Fremtrædende arkitekter i anden halvdel af 1500-tallet var Philibert Delorme og Jean Bullant, som efter studier i Rom begge mestrede den klassiske renæssancestil. Delorme opførte for Henrik 2.s elskerinde, Diane de Poitiers, bl.a. slottet Anet (1547-1552), et trefløjet anlæg, behersket af en anderledes monumentalitet end hidtil set. Slotskapellet med den cirkulære grundplan er det første franske sakralbyggeri, hvor man har fulgt renæssancens princip, at cirklen er den mest perfekte form og derfor velegnet til Guds hus.

I slottet Écouen (ca. 1555) for Anne de Montmorency introducerede Jean Bullant kolossalpilastrene, dvs. søjler gennem flere etager, i fransk arkitektur. Det var en udsmykning, som gav inspiration til udformningen af Hôtel de Lamoignon (1584) i Paris.

Herefter blev Paris under Henrik 4.s regering omkring år 1600 det nye centrum for det større byggeri, og den mere pompøse barokstil begyndte at manifestere sig i arkitekturen.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig