Cindy Sherman er amerikansk fotograf. Med sine banebrydende fotografier regnes hun i dag som en af de helt centrale skikkelser i samtidskunsten. Cindy Shermans værk består udelukkende af selvportrætter i iscenesatte studier, der udforsker idéen om selvrepræsentation og identitet. Dette gør hun i en lang række kraftfulde billedserier.
Sherman fik sit store gennembrud med debutserien og -bogen Untitled Film Stills (1980), der består af sort/hvide billeder, taget i perioden 1977-1980. Her iscenesatte hun sig selv i en lang række tableauer med klichéfyldte og stereotype kvindeskikkelser, der er mere eller mindre glamourøse, som var det stillbilleder fra film. Det essentielle var selve iscenesættelsen; at hun placerede sig i en given situation, uden fortid eller fremtid.
Efterfølgende er Sherman fortsat med at forvandle sig gennem en lang række serier, bl.a. Rear-Screen Projections (1980), Centerfolds (1981), Fairy Tales (1985), History Portraits (1990) og Sex Pictures (1992). Det er et stadigt pågående konceptuelt arbejde, der udforsker temaer om identitet, køn og (andre) samfundsmæssige aspekter. Denne transformering af sit selvportræt, eller rettere, de roller hun eksekverer, er med tiden blevet mere og mere teatralske, ofte med iøjefaldende kunstigt udseende. Serierne betegnes nok med titler, men som allerede Untitled Film Stills indikerede, har Shermans billeder udelukkende nummereringer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.