Comme des Garçons er et japansk modefirma grundlagt i 1969 i Tokyo af designeren Rei Kawakubo (f. 1942). Comme des Garçons udviklede i begyndelsen af 1970'erne en utraditionel og antiæstetisk tilgang til tøj, hvor Rei Kawakubo stillede spørgsmålstegn ved den gængse opfattelse af, at beklædning skal være pænt og frembringe skønhed.

Faktaboks

Etymologi

Navnet betyder '(lige)som drenge' på fransk.

Det betød bl.a. kollektioner, hvor tøjet var flået op og revet itu og var bevidst grimt i henhold til modens vante normer. Alt sammen med det formål at skabe en ny og revideret æstetik.

Comme des Garçons havde sit første haute couture-show i Paris i 1981, hvor den gennemførte tilgang og tøjets sorte nuancer vakte stor opmærksomhed, og firmaet har siden haft en speciel position i modeverdenen.

I 1978 havde Rei Kawakubo tillige udvidet med en prêt-à-porter-kollektion til herrer kaldet Comme des Garçons Homme, der siden bl.a. er blevet fulgt af Comme des Garçons Homme Plus og Plus Sport samt Comme des Garçons Noir til kvinder og de mere prisbillige linjer PLAY Comme des Garçons og BLACK Comme des Garçons til kvinder og mænd.

Desuden har firmaet udsendt flere parfumeserier, der har samme eksperimentelle tilgang som til tøjdesign og fx dufter af bjergluft, brændt gummi og tørretøj, samt diverse tilbehørslinjer.

Comme des Garçons har samarbejdet med flere designere og andre modefirmaer, først og fremmest japaneren Junya Watanabe (f. 1961), der nu er selvstændig designer for firmaet, men også eksempelvis Levi's, Nike, den danske strikfabrik S.N.S. Herning og den danske undertøjsfabrik Hammerthor.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig