Fra B.T. udkom for første gang i 1916, var danskerne i over 100 år vant til, at der hver dag var to tabloide tilbud at vælge imellem. Her kunne man blive opdateret på hovedsageligt nyheder, sport, underholdning, kriminalitet og den lejlighedsvise hårdtslående, journalistiske afsløring.
Idéen med udgivelse af B.T. fra Det Berlingske Hus var at tilbyde et medie med en bred appel og letforståelig og lettilgængelig nyhedsdækning som et alternativt til Danmarks ældste avis, Berlingske Tidende.
B.T. udvidede således udbuddet af tabloidjournalistik med Ekstra Bladet som sin største konkurrent. Nyheder om kendte med et sensationelt præg blev højt prioriteret samtidig med, at der blev givet plads til nyheder om politik, sport og samfundsforhold.
Efter en kraftig vækst i 1920'erne oplevede bladet en stagnation på grund af 1930'ernes barske økonomiske og politiske vilkår. Bladet opnåede dog fornyet oplagsfremgang fra 1937 ved at opprioritere det almene nyhedsstof.
Under Besættelsen 1940-45 faldt oplaget, og B.T. fik et anspændt forhold til tyskernes censur.
I 1944 tiltrådte en ny ledelse, der flyttede vægten yderligere over på et komplet nyhedsudbud sat sensationelt op med overvægt af sport, kriminal- og personstof sammen med en højt prioriteret billeddækning. Oplaget steg og B.T. udkom nu tidligt på formiddagen og blev i stigende grad udbragt til salg over hele landet.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.