metroxpress

.
.
.

Artikelstart

Metroxpress, dansk gratisavis, oprindelig udgivet fra 2001 af MetroXpress Danmark A/S, der var ejet af Metro International med A-pressen som mindretalsaktionær, og udgivet som led i en større international kæde af Metro-aviser, der udkommer i storbyer i en lang række lande. Den begyndte at udkomme i København i september 2001 og fik i april 2002 en paralleludgave i Aarhus, der også blev uddelt i et par andre østjyske byer. Fra 2004 blev bladet stort set landsdækkende med uddeling i alle byområder. Indholdet var mest korte nyheder, hentet fra nyhedsbureauer og fra dagens andre aviser.

MetroXpress fik snart en konkurrent i gratisavisen Urban. I perioden august-november 2006 udsendtes tillige en aftenudgave for København. Det samlede danske trykoplag var ca. 227.000 i 2. halvår af 2007.

I maj 2008 overtog udgiverselskabet den delvis husstandsomdelte gratisavis 24timer fra JP/Politikens Hus, der til gengæld fik en aktiepost på 24,5 % på linje med A-pressen, mens Metro International beholdt 51 %. Metro International ejes af den svenske mediekoncern MTG (Modern Times Group), der blev udskilt fra Kinnevik-koncernen i 1997.

I 2012 blev metroXpress og 24timer overtaget af den schweiziske mediekoncern Tamedia, der lukkede 24timer og i april 2013 relancerede metroxpress i et mindre format, henvendt til aldersgruppen 15-39 år; navnet i bladhovedet blev herefter mx metroxpress. Det daglige oplag er ca. 330.000. Udover avisen drives hjemmesiden mx.dk og MX Train TV med tv-skærme i de københavnske s-tog.

I 2016 slog metroexpress sig sammen med BT i selskabet BTMX under Berlingske Media, der med en fælles redaktion fortsat vil udgive begge medier.

Avisens hjemmeside

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig