Gratisaviser. Logoer for danske gratisaviser 2006.

.

Gratisaviser, annoncefinansierede dagblade, der enten uddeles på gader, i offentlige transportmidler og ved trafikknudepunkter samt på større uddannelsesinstitutioner mv. ("trafikaviser") eller husstandsomdeles, primært i byområder.

Den første trafikomdelte gratisavis, Metro (udgivet af Kinnevik-koncernen), begyndte at udkomme i 1995 i Stockholm. Siden bredte denne avistype sig til en lang række større byer. I Danmark kom den første, metroXpress, på gaden i København i efteråret 2001. Berlingske fulgte hurtigt efter med en konkurrent, Urban. I foråret 2002 begyndte 10minutter at udkomme i Aalborg (senere omskabt til Centrum), i 2004 udkom update i Herning, og i 2005 fulgte Xtra i Odense. I kraft af distributionsformen var der oprindelig tale om et udpræget storbyfænomen. Fra 2004 har disse aviser kunnet brede sig fra de største til også de mellemstore byer i det tætbebyggede Danmark.

Gratisavisernes fremkomst betød et pres på de betalte dagblade, dels på oplaget, idet de erstattede det hidtidige dagblad for en del - især marginale - læsere, dels på annonceindtægterne, idet en del annoncører flyttede til gratisaviserne og samtidig kunne presse prisen på annoncer i de betalte dagblade.

I sommeren 2006 offentliggjorde det islandske selskab Dagsbrún (Frettablaðið) planer om at starte udgivelsen af en husstandsomdelt gratisavis, der udkom fra efteråret 2006 under navnet Nyhedsavisen. De store danske bladhuse tog udfordringen op og påbegyndte udgivelsen af deres egne husstandsomdelte gratisaviser, primært i centrale dele af de største byer: 24timer, Centrum og Dato.

I forlængelse heraf benyttede avisbranchen primært betegnelsen gratisaviser om de husstandsomdelte, mens de øvrige betegnedes trafikaviser. Denne anden runde af nyudgivelser forstærkede markant det allerede kraftige pres på de betalte dagblades oplag og annonceindtægter.

I løbet af april-august 2007 ophørte udgivelsen af Dato, mens Xtra og Centrum reelt blev lokale udgaver af 24timer.

I foråret 2008 blev 24timer fuldt ud trafikavis og selskabsmæssigt fusioneret med metroXpress. Begge aviser blev i 2012 overtaget af den schweiziske mediekoncern Tamedia, der i 2013 lukkede 24timer og relancerede metroXpress i en formindsket udgave, målrettet et ungt publikum.

Efter forgæves forsøg på at skaffe ny kapital ophørte udgivelsen af Nyhedsavisen med udgangen af august 2008.

Berlingske Media valgte i 2012 at standse udgivelsen af Urban som trykt avis.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig