Theosis, eller guddommeliggørelse, er en betegnelse i den kristne teologi for den opfattelse, at frelsen består i en gradvis ligedannelse med Gud. Forestillingen forbindes især med oldkirkelige, græsk-sprogede kirkefædre.

Faktaboks

Etymologi

Ordet er græsk, sammensat af theos 'gud' og -sis

Tanken om frelse som guddommeliggørelse findes i sin tidlige form i den kristne teologi hos Irenæus og Klemens af Alexandria. I sin formaningstale til hedningerne beskrev Klemens, hvordan Guds Ord blev menneske, for at mennesket kan lære at blive Gud.

Athanasius overtog denne tankegang, idet han i sin bog om inkarnationen konkluderer, at Guds Ord blev menneske, for at mennesket kan blive Gud. Selve begrebet theosis kendes især fra Gregor af Nazianz, der i sine prædikener og skrifter talte om menneskets guddommeliggørelse.

Forestillingen om guddommeliggørelse knytter sig tæt til en nytestamentlig forestilling om helliggørelse. Forudsætningen for theosis-tanken i oldkirkelig teologi er en forestilling om frelse som participation eller delagtighed i Gud. Mennesket bliver ikke guddommeligt i egen ret, men kun ved at tage del i Gud.

Især den ortodokse kirke lægger vægt på forestillingen om guddommeliggørelse, som dog også har nydt tilslutning i den romerskkatolske kirke og i mindre grad i protestantisk teologi.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig