En stivvogn er en firhjulet hestevogn uden affjedring. Betegnelsen stivvogn gælder især dansk landbrugs arbejdsvogn med mangeegede hjul, der frem til 1950'erne blev fremstillet efter lokale traditioner uden tegninger af den lokale hjulmager (også kaldet hjuleren eller hjulmanden). Stivvognen bestod af et antal vogndele, der blev samlet til mange formål afhængigt af årstiden og opgaverne i landbruget.

Faktaboks

Også kendt som

stiv arbejdsvogn

En kraftig udgave af stivvognen blev brugt til tømmerkørsel og kaldtes skovvogn.

Stivvognens historie

Stivvognen blev indført i Danmark fra de romerske provinser i 200- og 300-tallet e.v.t., som fundet fra Tranbær mose ved Vejle viser. Den er således Europas længstlevende vogntype, der i løbet af århundreder udvikledes i løbet af middelaleren hovedsageligt til to typer: en vestlig og en østlig. Den vestlige har forvogn med kindinger (stangarme) og er i slægt med jernalderens vogntyper. Den anses for at være ældre end den østlige der har tyve (kløfter) i forvognens hovedbjælke, der måske kan føres tilbage til den europæiske middelalderkultur (hansestæderne).

De oprindelige symmetriske hjul fik styrt (paraplyform) i løbet af renæssancen, hjulene fik massive jernringe omkring fælgen i midten af 1800-tallet, og træakslerne blev ret sent udskiftet med jernaksler.

I visse egne anvendtes endnu i 1930'erne beslåede træaksler. Disse vogne kaldtes træsteldsvogne.

Kort efter 2. Verdenskrig blev stivvognene afløst af fladvogne med luftgummihjul, der blev trukket af traktorer.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig