På trods af århundreders forfølgelse og statslige forsøg på assimilation har sigøjneres traditioner, sprog og kultur overlevet. Kulturen har varieret og er langtfra statisk, men skabt og genskabt i samspillet med den omgivende majoritetskultur. Sigøjnere er organiseret i mindre grupper eller stammer, som igen er opdelt i familier eller klaner. Der kan være store forskelle mellem forskellige gruppers levevis; dog er visse fællestræk og centrale aspekter ofte til stede.
Sigøjnere har forsøgt at undgå almindeligt lønarbejde og har i stedet ernæret sig gennem en kombination af økonomiske aktiviteter, der varierer geografisk og historisk. Eksempler på nicher, som sigøjnere har fundet og udviklet, er kedelflikkeri, dørsalg af håndværk eller industrielt fremstillede varer, handel med heste eller biler, klunseri med fx metaller og klude, spåkoneri, underholdning med dans og musik, plukning af frugt og andet sæsonarbejde i landbruget og udførelse af bygge- og havearbejde. I sigøjnernes livsform er der en kønsbaseret arbejdsdeling, hvor kvinderne har ansvaret for at skaffe de daglige fornødenheder, mens mændene står for større og mere statusprægede udgifter som beboelsesvogne, sidst i 1900-tallet i form af biler og campingvogne.
Sigøjnerne er meget mobile, hvilket gør det vanskeligt for en statsmagt at kontrollere dem. Deres fleksibilitet er dels en af forudsætningerne for deres mangeartede former for selvstændig beskæftigelse, dels et udtryk for et værdisæt, der ser rejsen som en ideel livsform. Boglig viden og det at kunne læse er ikke statusgivende.
For at blive anerkendt som sigøjner af andre sigøjnere skal mindst den ene af ens forældre være sigøjner og ens levevis være som sigøjnernes. Der eksisterer en række idéer om besmittelse og renhed, udtrykt i kropslig symbolik, hvor der skelnes mellem kroppens indre og ydre, øvre og nedre halvdel og mellem mænds og kvinders kroppe. Disse grænser sikres gennem tabubelæggelse: Fx bør vask af tøj (ydre krop) og service (indre krop) ikke ske i samme balje, ligesom kvinders og mænds tøj i nogle tilfælde vaskes hver for sig. Alt dette opretholder en symbolsk grænse mellem sigøjnere og gaje.
Sigøjnere er kendt for alt efter situationen at kunne afvise, underspille eller overdrive deres identitet som sigøjnere. Sådanne strategier har en central placering i sigøjnernes dagligliv og selvforståelse. De kan medvirke til at opretholde de udbredte fordomme om løgnagtighed og tyvagtighed, som sigøjnere i visse tilfælde endda vælger at bekræfte helt eller delvis, hvis de skønner, at det kan være til deres fordel.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.