salgsfremmende udtryk

Artikelstart

Salgsfremmende udtryk er fx udtrykkene ”gratis”, ”vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende. Disse salgsfremmende udtryk må ikke anvendes, hvis den erhvervsdrivende afkræver forbrugeren andre omkostninger end de uundgåelige udgifter, der er forbundet med at reagere på den pågældende handelspraksis, samt afhentning eller betaling for levering af produktet, jf. markedsføringslovens bestemmelser og Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring.

Salgsfremmende udtryk som fx ”Kun”, ”Chokpris”, ”Tilbudspris”, ”Kampagnepris”, ”Spar op til”, osv. må kun benyttes, hvis de har et reelt indhold, hvilket betyder, at købet skal være særlig fordelagtigt.

Med hensyn til salgsfremmende udtryk som »fabrikssalg«, »fabrikspris«, »engrospriser«, »engrossalg«, »lagersalg«, »Factory Outlets« m.v., må disse udtryk kun benyttes, hvis forbrugeren ikke skal betale mere, end hvad detailhandleren normalt skal betale for varen. Ved brug af disse udtryk skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere sine avanceberegninger, og der må heri ikke indgå en ekstraordinær stor producentavance. En detailforretning må kun anvende udtryk som »fabrikspris«, hvis den erhvervsdrivende kan dokumentere, at denne sælger varerne uden at beregne sig nogen form for avance. Hvis en detailforretning anvender udtrykket »lagersalg«, skal det udtrykkeligt fremgå, at det er detailforretningens eget lager, der sælges.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig