Musikstreaming vil sige, at man afspiller musik direkte fra internettet i stedet for først at downloade den som fx mp3-fil eller at afspille den fra et fast medie som fx en CD eller LP.
Musikstreaming påvirker både musikbranchen og forbrugerne. Streamingplatforme som fx Spotify, YouTube eller SoundCloud giver brugere adgang til millioner af musiknumre – fx flere end 100 millioner for Spotifys vedkommende i 2022. Brugerne hjælpes til at navigere i det overvældende udvalg ved hjælp af playlister og personliggjorte anbefalinger. For at blive et hit skal et nummer helst finde vej til de populære playlister, og nogle kunstnere skræddersyr derfor udgivelser efter tjenesternes logik.
Markedet for musikstreaming har siden sidst i 2000'erne udviklet sig, så streaming fra 2017 tegnede sig for hovedparten af den globale indtjening på indspillet musik. I Danmark var det i 2022 ifølge tal fra det nordiske rettighedssamarbejde Polaris Nordic 88% af befolkningen mellem 12 og 65 år, som streamede musik. Heraf havde 59% et betalingsabonnement på en tjeneste.
Til trods for at streamingplatforme i vid udstrækning drives af virksomheder med baggrund i IT (fx Apple, Google, Amazon, Spotify), har udviklingen af musikstreaming på mange måder reddet den etablerede musikindustri (pladebranchen) fra den piratkopiering, som gennem 2000'erne forårsagede en væsentlig økonomisk nedgang. Men samtidig er den indtjening, som kunstnere tilbydes for tjenesternes formidling af deres musik, en kilde til vedvarende debat.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.