Human resource development er virksomheders strategiske investering i deres medarbejderes ressourcer for at etablere, sikre og udvikle organisationens effektivitet ved at udvikle og bringe medarbejdernes viden, kompetencer, ekspertise, talent, socialitet, organisatoriske tilknytning, motivation og holdninger i spil. Human ressource development er et bredt fænomen, som bl.a. dækker over danske begreber som medarbejderudvikling, organisatorisk læring, talentudvikling og voksenlæring.

Faktaboks

Etymologi
human resource development er engelsk for 'udvikling af menneskelige resurser'
Også kendt som

HRD

På dansk taler man om udvikling af humane ressourcer, men den engelske betegnelse anvendes også i Danmark. Det overordnede mål med human resource development (forkortet HRD) er at sikre, at virksomheden til enhver tid har adgang til de fornødne menneskelige ressourcer til at løse nuværende og fremtidige arbejdsopgaver.

HRD er en underdisciplin til det bredere human resource management (HRM), som handler om at lede medarbejdere og deres menneskelige ressourcer. Hvor HRM er en ledelsesopgave, udføres HRD i højere grad af en personale- eller HR-afdeling.

Centrale paradigmer i HRD

HRD har hovedsageligt været præget af hhv. et performanceorienteret og et læringsorienteret paradigme, og siden 2001 også et tredje paradigme om meningsfuldhed i arbejdet. Paradigmerne bygger på hver deres orienteringer og målsætninger og bidrager til at forstå og udføre HRD-opgaven meget forskelligt.

Performanceparadigmet

Performanceparadigmet har fokus på organisationens og medarbejdernes præstation, og er klart det dominerende paradigme indenfor dansk HRD, og det repræsenterer den hårde tilgang til HRD-opgaver. Grundantagelsen er her, at HRD’s primære opgave er at fremme indfrielsen af de performancemål, som er fastsat af arbejdspladsen, ved at udvikle medarbejdernes kapacitet til at løse deres arbejdsopgaver og forbedre den organisation, de arbejder i.

I performanceparadigmet betragtes performance, altså ydeevne og effektivitet, som en naturlig konsekvens af menneskelig handlen, og denne performance ses samtidig som en forudsætning for økonomisk aktivitet. Virksomheden er nødt til at overleve for at kunne finansiere udviklingsaktiviteter, og HRD’s fokus er derfor ikke på at skabe udvikling, men derimod på at udvikle performancen på et individuelt, kollektivt og organisatorisk niveau.

Læringsparadigmet

Læringsparadigmet repræsenterer den bløde tilgang til HRD-opgaver og er ofte i fokus fra medarbejderperspektivet. Grundantagelsen er her, at HRD’s primære opgave er at fremme den menneskelige læring og udvikling, hvor organisationens gavn af de udviklede ressourcer og performanceeffekter ses som sekundære.

At lære og udvikle sig betragtes som en menneskelig stræben, og HRD’s opgave er derfor at understøtte denne ved at stille udviklingsmuligheder til rådighed for sine medarbejdere, ved at lade dem vælge deres egen udvikling frit for at hjælpe dem til at nå deres fulde potentiale. Læringsparadigmet er særligt kritisk overfor performanceparadigmet, som det kritiserer for at skabe mekanistisk overfladelæring, som afholder medarbejderne fra at opnå deres fulde potentiale.

Meningsfuldhedsparadigmet

Meningsfuldhed har som paradigme vokset sig stærkt siden år 2000 og har fokus på, at medarbejderen skal finde det meningsfuldt at gå på arbejde, og at der gennem denne opnåede meningsfuldhed findes en stærk kilde til motivation og commitment. Amerikaneren Chester Barnard (1886-1961) beskrev allerede i 1938 meningsfuldhed som en central ledelsesopgave, men det er først senere blevet anerkendt som en HRD-opgave.

Meningsfuldhedsparadigmet er mindre klart defineret end de to foregående, og dets kobling til beslægtede områder er stadig uafklaret. Dets styrke ligger i, at medarbejdere og ledere i tiltagende grad identificerer sig gennem deres arbejde og virksomhedens brand. Den meningsfulde ansættelse og det meningsfulde arbejde taler til behovet for meningsfuldhed og har dermed en stærk, positiv indvirken, ikke kun på arbejdslivet, men på medarbejderens tilværelse i sin helhed. For eksempel finder man det personligt meningsfuldt at arbejde for en NGO eller for et brand, man identificerer sig med.

HRD's teoretiske grundlag

Ifølge amerikanske Richard Swanson (født 1942) har HRD fokus på organisationer, deres processer og individuel performance, og teorien hviler som praksis på tre etisk forankrede søjler, hhv. økonomi, systemer og psykologi:

Økonomi

HRD skal legitimere sin brug af virksomhedens knappe økonomiske ressourcer med henblik på at udnytte dem bedst muligt. Selvom HRD-indsatser ofte kræver legitimering på kort sigt, er fokus på at skabe gavnlige, bæredygtige effekter på længere sigt. Fokus er dermed ikke kun på at skabe viden og kompetencer, men også på ekspertise.

Systemer

HRD er baseret på generel systemteori om, hvordan det som system løbende knytter sig til og adskiller sig fra andre organisatoriske systemer. Kaosteori spiller her en vigtig rolle, idet HRD har til opgave at sikre formål og effektivitet, på trods af det kaos virksomheden måtte opleve i det daglige. Endeligt er HRD tæt knyttet til virksomhedens fremtidsprojektering, dels med henblik på at sikre virksomhedens effektivitet, og dels for at bidrage til at realisere den projekterede fremtid.

Psykologi

HRD har et gestaltpsykologisk fokus på at skabe målmæssig klarhed på tværs af individer, projektejere og organisationens ledelse, kognitionspsykologisk fokus på at skabe sammenhæng på tværs af niveauerne, og adfærdspsykologisk har HRD fokus på at udvikle adfærden på hvert af disse niveauer.

Centrale opgaver i HRD

HRD-opgaven kan enten tolkes meget snævert som udelukkende opgaver vedrørende medarbejderudvikling, men den kan ud fra human resource management fortolkes bredt som:

  • Tilvejebringelse og udvikling af humane ressourcer gennem rekrutterings- og tilførelsesprocesser (via rekruttering)
  • Træning og udvikling af humane ressourcer (onboarding, introforløb, medarbejderudvikling)
  • Vedligeholdelse og fastholdelse af humane ressourcer (medarbejderudvikling, karriereudvikling, fastholdelsestiltag)
  • Afvikling af humane ressourcer (nedlukning og aflæring, fratrædelses- og afskedigelsestiltag)

Fra et human resource management-perspektiv er det vigtigt at understrege, at mennesker ikke er, men besidder humane ressourcer. Tilvejebringelse af humane ressourcer kan enten ske gennem rekruttering af en person, eller gennem uddannelse af medarbejderen. Afvikling kan tilsvarende handle om, at en tilgang eller praksis nedlukkes, eksempelvis som følge af en virksomhedsstrategisk forandring, som enten fører til afskedigelse af berørte medarbejdere, eller nødvendiggør en aflæring af de berørte tilgange.

Tre grundlæggende tilgange til udviklingsopgaven

Uanset om HRD-opgaven tolkes bredt eller smalt, ses tre grundlæggende tilgange til udviklingsopgaven:

  • Tilføre: Skolastisk (udefrakommende, epistemisk viden, best-practice, nye områder)
  • Dele: Social læring på baggrund af tilstedeværende viden (videndeling, socialisering, praksislæring, operationalisering)
  • Omstille: Transformere eksisterende viden (strategisk omstilling)

I hver af de tre opgaver ligger to formål:

1) at udvikle nye kompetencer, væremåder, attituder, kapaciteter og tilgange med henblik på at fremme medarbejderens og virksomhedens performance, udvikling, meningsfuldhed og strategiske udvikling

2) at fastholde bestemte kompetencer, væremåder, attituder, kapaciteter og tilgange, hvor det vurderes strategisk mere hensigtsmæssigt.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig