Døvhed, anacusis, surditas, ophævet eller stærkt nedsat høreevne. I praksis betegnes hørenedsættelsen døvhed, hvis høreevnen er så nedsat, at der ikke kan opfanges tale trods anvendelse af høreapparat, mens hørenedsættelse, der kan behandles med høreapparat, tidligere ofte betegnedes tunghørhed.
Ved medfødt døvhed udebliver barnets spontane talesprog, hvilket kan være det første symptom. Hvis tilstanden ikke behandles, resulterer den i manglende sprogudvikling og reduceret begrebsverden. Svære sekundære handicap består i begrænsninger i uddannelses- og erhvervsmuligheder samt i social udfoldelse.
Kommunikationshandicappet anses for den alvorligste følge af døvhed, men den manglende evne til at registrere akustiske advarsler har også en vis betydning. Generelt kan døvhed ikke behandles ad medicinsk eller kirurgisk vej, hvorfor man i stedet må iværksætte oplæring i særlige kommunikationsformer, herunder tegnsprog kombineret med mundaflæsning. Den specialpædagogiske indsats kan også rettes mod taleoplæring. Supplerende tekniske hjælpemidler er vigtige, fx vibrationsanordninger og blinklamper.
Understøttet af lovgivningen er den tidligere diskrimination af døve erstattet af øget forståelse og bedre muligheder for social og erhvervsmæssig integration i samfundet.
Undertiden ledsages døvhed af andre symptomer, fx misdannelser eller blindhed. Sidstnævnte kombination kan i medfødt form ses efter smitte med røde hunde under svangerskabet.
Døvhed, som indtræder sent, dvs. efter stedfunden talesprogsudvikling, kan skyldes infektion, specielt meningitis, men også kraniebrud, dobbeltsidig hørenervesvulst (acusticusneurinom) mv.
Ved døvhed er der undertiden mulighed for en vis rehabilitering ved hjælp af cochlea-implantation, som skal foretages så tidligt som muligt. Fire ud af fem døvfødte børn får i dag en cochlea-implantation.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.