Faktaboks

Wes Anderson

Wesley Wales Anderson

Født
1. maj 1969, Houston, Texas, USA
Wes Anderson i 2023
Wes Anderson med filmprisen Cartier Glory to the Filmmaker, som han modtog i september 2023.
Wes Anderson i 2023
Af /Reuters/Ritzau Scanpix.

Wes Anderson er en amerikansk filminstruktør. Han er kendt for sine særegne og underfundige komediefilm, der skiller sig ud fra den gængse Hollywood-stil.

Hans film har vundet flere priser. Blandt andet vandt The Royal Tenenbaums (2001) en Oscar for bedste manuskript, mens animationsfilmen The Fantastic Mr. Fox (2008) vandt en Oscar for bedste animationsfilm. Ligesom The Grand Budapest Hotel (2014) fik ni Oscarnomineringer, hvoraf den vandt fire, og modtog en Golden Globe samt en BAFTA for bedste film.

Andersons film kan indskrives under betegnelsen American Smart Cinema, der typisk opererer inden for mainstream Hollywood-genrer, men samtidigt transformerer dem gennem ironi, fatalisme og eksistentialisme. Dette skaber et skævt og underfundigt filmisk univers, der både gør Andersons film unikke og menneskelig genkendelige.

Baggrund

Wes Andersons film har ofte rødder i hans egne oplevelser, blandt andet hans opvækst i Texas, som danner baggrund for debutfilmen Bottle Rocket (1996) og highschoolfilmen Rushmore (1998). På universitetet i Texas mødte han skuespilleren Owen Wilson, og de har siden arbejdet tæt sammen. Wilson har medvirket i otte af Andersons film, mens de sammen skrev Andersons første tre film. Anderson bruger typisk de samme skuespillere i sine film. Skuespilleren Bill Murray medvirker således i samtlige af Andersons film, undtagen i Bottle Rocket og Asteroid City (2023), hvor han fik COVID-19 under optagelserne.

Andersons karakterer

I Wes Andersons film støder man sjældent på en enkelt hovedkarakter, men introduceres i stedet for grupper af figurer. Disse er utilpassede, umodne og skæve figurer, som placeres i et specifikt miljø såsom en skibsbesætning i The Life Aquatic (2004), øboere i Moonrise Kingdom (2012), eller togpassagerer i The Darjeeling Limited (2007).

Typisk støder vi på bestemte karaktertyper, hvor mænd ofte fremstilles som umodne og utilpassede i forhold til kvinder, der er modne og handlekraftige. Eksempelvis Royal Tenenbaum (Gene Hackman) i The Royal Tenenbaums (2001) og Steve Zissou (Bill Murray) i The Life Aquatic.

En fælles tråd i Andersons film er desuden beskrivelsen af dysfunktionelle familier og konflikter mellem børn og forældre.

Stilistiske kendetegn

Stillbillede fra The French Dispatch, 2021.
Bill Murray og Pablo Pauly i The French Dispatch. Det omhyggelige stilmæssige udtryk i form af dominerende farvevalg og plainmetrisk komposition er typisk for Wes Anderson.
Stillbillede fra The French Dispatch, 2021.
Af /Shutterstock/Ritzau Scanpix.

En Wes Anderson-film er ofte genkendelig på grund af dens unikke visuelle stil. Filmene er kendetegnet ved deres ekstreme stilisering, hvor miljøer ofte præsenteres med en detaljeret æstetik i art déco eller jugendstil. Disse film akkompagneres typisk af en nostalgisk musik, primært med et rockrepertoire fra 1970’erne.

I Andersons film er der en gennemgående symmetri i billedkompositionerne med personer og objekter centralt i billedet. Det underbygges også gennem en såkaldt ”planimetrisk” komposition, hvor kameraet placeres frontalt foran objekterne. Det skaber en 2D-overflade, som også besidder en komisk funktion. Buster Keaton brugte en lignende teknik i sine slapstick-komedier i 1920’erne. Teknikken anvendes ofte i kombination med en ”kompas”-klipning ved klip i enten 90 eller 180 graders vinkler.

Brug af farver

Et andet kendetegn ved Andersons film er farvebrugen. Hver af hans film inkorporerer et specifikt farvespektrum. Eksempelvis farven gul i Moonrise Kingdom og Isle of Dogs (2018). Farverne anvendes ofte på en overdrivende måde eller bryder med forventningerne om deres symbolske betydning. Eksempelvis i The Grand Budapest Hotel (2014), hvor fascismen bliver visuelt repræsenteret gennem lyserøde farver

Meta-film

Andersons film er fyldt med referencer, der flytter vores opmærksomhed mod andre tekster. Dette gøres via inddragelser af film, bøger og musik. I The Grand Budapest Hotel skifter billedet format alt efter hvilken historisk periode vi befinder os i. Desuden anvendes rammekonstruktioner, hvor filmen præsenteres som en fortælling i fortællingen, som i The French Dispatch (2021). Ligesom tilstedeværende fortællere hyppigt bryder det fiktive univers som i Moonrise Kingdom.

Spillefilm instrueret af Wes Anderson

Titel År
Asteroid City 2023
The French Dispatch 2021
Isle of Dogs 2018
The Grand Budapest Hotel 2014
Moonrise Kingdom 2012
Fantastic Mr. Fox 2009
The Darjeeling Limited 2007
The Life Aquatic 2004
The Royal Tenenbaums 2001
Rushmore 1998
Bottle Rocket 1996

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig