Mediano
Medianos logo

Mediano er et dansk medie, som producerer sportsjournalistik og enkelte andre journalistiske formater. Det sker især via podcast. Mediano har været en pioner inden for udviklingen og kommercialiseringen af sportspodcasts i Danmark.

Faktaboks

Etymologi

Kommer af spilletypen "Mediano" på et fodboldhold. En type ikke mange lægger mærke til i centrum af holdet, men som løber meget og altid arbejder i holdets tjeneste. Dette citat fra den italienske popstjerne Ligabue i 70'erne etablerede begrebet:

”Et liv som Mediano. At skaffe bolden tilbage. Født uden de gode fødder. Arbejde med dine lunger. Låst til faste opgaver. Spil generøst. Lige der, altid der, i midten. Hvor de vidste, du ville være.”

Mediet Mediano beskrev selv begrebet ved dets stiftelse i 2016.

Således er Mediano gået fra at have en bruttofortjeneste før løn til redaktion og ejer på 280.000 kr. i 2017 til 3,4 mio. kr. fem år senere. Det er sket i en tid, hvor sportsredaktioner er lukket eller er blevet væsentligt mindre på store, klassiske medier som Ekstra Bladet, B.T og på Danmarks ældste sportsmedie, Tipsbladet. I januar 2024 udkom Tipsbladet sidste gang som printudgivelse. Det er blevet solgt til Better Collective, som beskæftiger sig med spil på sport og kasino – også kaldet betting.

Begyndelsen i 2016

Mediano blev stiftet af en række sportsjournalister og redaktører i 2016. I begyndelsen skete det i ydmyge omgivelser i en lille lejlighed på Nørrebro med tæpper fra en af stifterne som lydisolering for at give udsendelserne en vis kvalitet. Den tidligere chefredaktør på B.T Peter Brüchmann kom til at stå i spidsen for udviklingen af Mediano.

Mediano blev skabt i en tid, hvor podcast til især smartphones blev meget populært i slutningen af 2010’erne og begyndelsen af 2020’erne. Her lavede Mediano i begyndelsen lydudsendelser om en række forskellige temaer med professionel fodbold i centrum og fik en ganske loyal lytterskare. Mere etablerede medier og mindre iværksættere er blevet inspireret af Mediano til at lave deres egne lydformater om sport, og særligt fodbold.

Opposition til etablerede medier

I de første år af mediets levetid var det oftest Peter Brüchmann, der var den faste vært, som inviterede gæster til debat og ”snak” om eksempelvis Superligaen, Premier League eller landsholdet.

Mediano har i hele sin levetid placeret sig i opposition til etablerede medier prioriteringer. Mediano har udviklet sig med nye formater om blandt andet taktik, ledelse og aktuelle samt historiske fodboldfortællinger.

Mediano har nu lydstudier i Vanløse med en daglig redaktion på en halv snes medarbejdere og cirka ti udsendelser ugentligt.

Mediano får ikke mediestøtte, da det journalistiske udbud er for smalt. Finansieringen af Mediano går derfor på to andre ben: sponsorater og brugerbetaling.

Mediano har tiltrukket partnerskaber fra store virksomheder og organisationer – herunder Arbejdernes Landsbank, Just Eat og TV2. Mediano har fravalg bettingreklamer og har lavet udsendelser om spilleafhængighed og mænds trivsel.

Fra 2021 har brugerne via ”Støt Mediano,” kunnet få adgang til flere udsendelser for minimum 30 kr. om måneden. I løbet af 2023 er antallet af kunder i ”Støt Mediano” gået fra ca. 700 til næsten 3.500, og Mediano vil i løbet af 2024 udgive ca. 400 gratis udsendelser og ca. 100 bag betalingsmuren i ”Støt Mediano.”

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne Link

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig