Faktaboks

Markion

Markion fra Sinope

Født
85 e.v.t., Sinope i Lilleasien, Romerriget; i dag i Sinop i Tyrkiet
Død
160, Anatolien
Levetid - kommentar
Fødsels- og dødsår er omtrentlige

Markion var en kristen skibsreder fra Sinope ved Lilleasiens Sortehavskyst, som inden for de første årtier af 100-tallet dannede sig sin egen forståelse af Kristus-troen, hvor han forstod sig selv som ægte discipel af apostlen Paulus. Markion skabte sin egen "bibel" og forfattede et skrift med titlen Antiteser.

Ca. 140 kom Markion til Rom. Han gav den kristne romerske menighed 200.000 sestertier, men ville også ændre dens kristendomsforståelse efter den, han selv havde dannet sig. Menigheden afviste imidlertid i 144 at have med Markion at gøre, gav ham pengene tilbage og udstødte ham af kirken. Markion grundlagde derefter sin egen kirke, som med talrige menigheder bestod endnu i 300-tallet, men tillige delvis overgik til manikæerne (se manikæisme). Et af den markionitiske kirkes karakteristika var uvilje mod at sætte børn i verden.

Antiteser

Markions eget skrift Antiteser kendes kun gennem hans modstanderes senere gengivelser, men titlen optræder sandsynligvis i det pseudo-paulinske og sene 1 Timotheusbrev 6,20 (se Pastoralbrevene), hvad der dog ikke fremgår af den autoriserede oversættelse. Antiteser var en slags bekendelsesskrift, hvori Markion anfører de for ham afgørende modsætninger, der består mellem jødedom og kristendom. Det Gamles Testamentes skabergud var en ond, uvidende, streng og misundelig gud, som ikke er den samme som den fremmede Gud, der er Jesu Fader, og som først blev åbenbaret af denne.

Markions bibel

Markions "nye Testamente" bestod af apostel og evangelium. Apostel bestod af ti Paulusbreve (1. og 2. Timotheusbrev samt Titusbrevet var sandsynligvis endnu ikke skrevet på det tidspunkt; se Pastoralbrevene). Fra Paulus' breve havde Markion dog fjernet mindelser om Det Gamle Testamente med den begrundelse, at det var senere jødiske tilføjelser.

Markions Evangelium blev af hans modstandere i oldkirken erklæret for at være en forvansket udgave af Lukasevangeliet, også det renset for påståede jødiske tilføjelser. Med den sene datering af Lukasevangeliet til engang i 130'erne, der er ved at vinde fodfæste, er det nok så sandsynligt, at dette evangelieskrift i hvert fald i sin nuværende skikkelse også er en reaktion på Markions gnosticerende udgave af kristendommen. For med sin gudsforståelse og forkastelse af GT som relevant for kristne kommer Markion til at stå gnosticismen meget nær.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig