Faktaboks

Marinus Jacob Kjeldgaard
Født
1884, København
Død
1964, Créteil, Frankrig
Marinus Jacob Kjeldgaard.
Marinus Jacob Kjeldgaard fotograferet i Paris, 1925.
Marinus Jacob Kjeldgaard.
Af .
Logo
Logoet til Brdr. Kjeldgaards firma.
Logo
Af .

Marinus Jacob Kjeldgaard var en dansk kunstner, journalist og fotomonteur, der boede i Paris fra 1909 til 1964. Han blev især kendt på grund af sine omkring 250 fotomontager i ugeavisen Marianne i perioden 1932-1940. Mange af disse montager kommenterede de indenrigspolitiske franske forhold. Men langt de fleste var konsekvent antinazistiske og advarede mod Adolf Hitler, Hermann Göring, Joseph Goebbels og den tyske oprustning.

Kjeldgaards opvækst og rejsen til Paris

Fotomontage.
En fotomontage fra 1917, med Bolo Pasha og den tyske ambassadør i Washington, Grev Bernstorff.
Fotomontage.
Af .
Licens: CC BY 2.0

Kjeldgaard blev født i Sværtegade i København som søn af en skomagermester og som den femte ud af syv sønner. Efter at have taget præliminæreksamen kom han i år 1900 i lære som maler, og i 1904 tog han svendeprøve.

Samtidig var han startet på Kunstakademiet. Selv om han aldrig tog afgang derfra, var det tydeligt, at han både havde talent og færdigheder, som han senere fik gavn af.

Sammen med broderen Peter Martin startede han firmaet Brødrene Kjeldgaard – Specialforretning for elektrisk Reklame- & Effektbelysning. Men det det endte med en så voldsom konflikt mellem brødrene, at han i 1909 forlod København for aldrig senere at vende tilbage.

Kjeldgaard rejste til Paris, for han drømte om at blive kunstner. I begyndelsen ernærede han sig ved at male kopier af de store mestres værker, men da 1. Verdenskrig brød ud, var der ikke længere salg i den slags billeder. Efter at have hutlet sig igennem med forskelligt løsarbejde, blev han tilknyttet ugebladet J'ai Vu som grafiker.

Ugebladet J'ai Vu

Straks efter krigsudbruddet i 1914 begyndte magasinet J'ai Vu at udkomme hver uge med billeder fra slagmarken – dog uden egentlig voldsomme billeder af krigshandlinger og aldrig med billeder af døde franske soldater. Kjeldgaards opgave var at klargøre fotografier til tryk, men han gjorde også andet: han begyndte at lave fotomontager, og han viste sig at være meget dygtig til det.

De første montager

Der er ingen tvivl om, at han skabte de første i løbet af 1916. Men dokumentationen er mere sikker fra 1917, hvor han udførte forsiden til J'ai Vu d. 20. oktober. Det viser to mænd i samtale, men billedet var en så dygtig fotomontage, at alle i første omgang blev snydt af det. Da den ene af mændene, Bolo Pasha, var sigtet for landsforræderi og senere blev henrettet for det, blev Kjeldgaard indkaldt til forhør. Her indrømmede han, at han havde konstrueret billedet. Han frygtede derefter at blive fyret fra bladet, men i stedet blev han fastansat og fik lønforhøjelse.

Revista de Revistas

J'ai Vu lukkede med nummer 246 i 1920, og Kjeldgaard brugte nu et andet af sine talenter: det journalistiske. Han blev Europakorrespondent for det eksklusive mexicanske magasin Revista de Revistas. Op igennem tyverne leverede han en stribe artikler på spansk om europæiske forhold: Han havde tydeligvis lært sig fransk – men mere end det, som det fremgår af en artikel af C.R. Avecilla i La Esfera fra december 1925:

"For noget tid siden fik jeg besøg af en dansk forfatter i mit hjørne af Latinerkvarteret. Denne danske forfatter hedder Marinus Kjeldgaard. Han er en mand med ekstraordinær udstråling, elegant lethed og meget intelligent. Han taler rent spansk, roligt og meget langsomt. Det giver en følelse af, at han er glad og nyder vores sprog".

Der findes et enkelt billede af Kjeldgaard fra 1920'erne, og han ligner i den grad en mand, der klarer sig godt.

Marianne Hebdomadaire

Fotomontage.
Forsiden til Marianne d. 13. september 1939 med teksten: "Intet mindre end kloden..."
Fotomontage.
Af .
Licens: CC BY 2.0

I 1932 blev han tilknyttet ugeavisen Marianne. Redaktøren, Emmanuel Berl, ønskede at illustrere avisen med lidt usædvanlige billeder, og da han indså, at det ville være svært som ønsket at få fotografier af ministerpræsident Édouard Daladier i undertrøje, greb han til fotomontagen. Og det kunne Kjeldgaard levere.

I de følgende otte år var han fast tilknyttet avisen og lavede 229 fotomontager til Marianne og seks til søstermagasinerne Marianne Magazine og France Magazine. 220 af disse montager blev trykt i avisen, og de 191 af dem var på forsiden. Fire af de 220 indeholdt tilsammen 22 mindre montager. Det giver en samlet produktion på 253 fotomontager.

Fotomontagen som antifascistisk kommentar

Fotomontage.
Montage til forsiden på Marianne d. 4. oktober 1939. Den var ledsaget af teksten: "Verden ville stadig være et fredeligt sted at leve...hvis enhver passede sit arbejde."
Fotomontage.
Af .
Licens: CC BY 2.0

Disse fotomontager blev Mariannes kendemærke frem for noget, avisens grafiske ansigt og på en måde også dens leder. De fungerede som meget synlige kommentarer til aktuelle politiske begivenheder, og fra 1938 til det sidste nummer i juni 1940 var det især montager med Hitler, Goering og Goebbels, der tegnede bladet.

Det var den største antifascistiske stemme i Frankrig. Faktisk havde Kjeldgaard og Marianne advaret mod nazisterne i Tyskland lige fra 1933, men der var ikke stor lydhørhed for det i Frankrig.

Kjeldgaard under og efter 2. Verdenskrig

Det sidste nummer af Marianne med en montage på forsiden af Kjeldgaard udkom d. 5. juni 1940. Paris blev besat d. 14. juni, og den 25. juni kapitulerede Frankrig. Derefter er der stille omkring ham. Der er ingen tvivl om, at tyskerne gerne ville have haft fat i ham, men han formåede at gå under radaren. Hans navn var aldrig nævnt i Marianne, så han boede under hele krigen i sin lejlighed i nr. 14 på rue Saint-Louis-en-l'Ile.

Først i december 1945 hørte nogen fra ham igen. Han skrev til familien i Danmark: "Saa sært er Livets Gang! 6 af mine Kammerater i Pariserpressen er omkomne i Buchenwalde, i Auschwitz, etc, og de var dog mindre skyldige end jeg".

Efter krigen oprettede han et fotoatelier og -bureau i rue Froidevaux 69, og tilsyneladende lavede han stadigvæk forsider til bøger og andet grafiske materiale. Men i 1963 blev han syg, og d. 6. februar 1964 døde han på hospitalet i Creteil lidt uden for Paris. Der blev han også begravet.

Marinus Jacob Kjeldgaard i dag

Allerede fra 1940 var der stille omkring Marianne, og efter krigen sank både avisen og Kjeldgaard ned i glemsel. Først efter årtusindskiftet var der igen interesse for Marinus Jacob Kjeldgaard, og det førte til en række udstillinger om ham:

  • Statsbiblioteket, Aarhus (2004)
  • Holstebro Kunstmuseum (2004)
  • Nordjyllands Kunstmuseum, Aalborg (2007)
  • Brandts Klædefabrik, Odense (2008)
  • Museum Ludwig, Köln (2008)
  • Det danske hus i Paris (2008)
  • Musée de la Résistance et de la Déportation de l’Isère, Grenoble (2019)

Læs mere i Den Store Danske

Litteraturliste

  • Gunner Byskov: Marinus – Karikaturtegner med kamera, Aarhus Universitetsforlag (2007)

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig