Efter Mælkepigen (ca. 1660, Rijksmuseum, Amsterdam) og Musiktimen (ca. 1663, The Royal Collection, London), udfører Vermeer en række malerier af kvinder, der hver især er optagede af dagligdags gøremål: Kvinde med vandkande (ca. 1663, Metropolitan Museum of Art, New York City), Læsende kvinde i blåt (ca. 1663-1664), Kvinde med perlekæde (ca. 1664, Staatliche Museen Preußischer Kulturbesitz, Gemäldegalerie, Berlin), og Kvinde med en vægt (ca. 1665, National Gallery of Art, Washington D.C.).
To ikoniske værker udgør Allegori over malerkunsten (ca. 1667, Kunsthistorisches Museum, Wien), og det intime og fortryllende Pige med perleørenring (ca. 1666, Mauritshuis, Haag), en tronie, der også omtales som Nordeuropas Mona Lisa.
I Allegori over malerkunsten ses en elegant klædt kunstner (er det Vermeer selv?) bagfra, mens han er i færd med at male laurbærkransen på kvinden i baggrunden til venstre. Kunsthistorikere er generelt enige om, at den unge model repræsenterer Clio, muse for historien. Hun beskrives i Cesare Ripas bog Iconologia fra 1500-tallet. Ripas publikation blev oversat til hollandsk i 1644 og blev meget populær blandt historiemalere. Maleriet med kunstneren i arbejde bag staffeliet må have betydet meget for Vermeer, for han beholdt det i sin varetægt til sin død i 1675.
Der optræder overraskende få mænd i Vermeers malerier, men et par pendanter udgøres af Astronomen (1668, Louvre, Paris), og Geografen (ca. 1669, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt am Main), hvor begge forskere synes optagede af introverte overvejelser. De bærer begge en japansk kimono, der blev skræddersyet til en slåbrok. Denne beklædning blev især båret af lærde i deres arbejdsværelse, og den optræder i en lang række malerier af læger, geografer og astronomer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.