Harald Slott-Møller, 1864-1937, dansk maler, uddannet på Kunstakademiet 1881-83 og på Kunstnernes Frie Studieskoler hos P.S. Krøyer 1883-86; g.m. Agnes Slott-Møller 1888.
Med bl.a. maleriet Fattigfolk. I dødens venteværelse (1888, Statens Museum for Kunst) var Harald Slott-Møller en fremtrædende repræsentant for realismen.
Men under sin bryllupsrejse 1888-89 til Tyskland, Italien og Paris blev han påvirket af middelalderkunst, jugendstil og symbolisme, fx portrættet af Anne Marie Carl Nielsen (1890, Carl Nielsen-Museet, Odense), hvor håret er udskåret og forgyldt, og Dansk landskab (1891, blandingsteknik, deponeret på Statens Museum for Kunst), hvor rammen inddrages i kunstværket.
Slott-Møller var 1891 stiftende medlem af Den Frie Udstilling, men forlod den i 1900, da modernistiske strømninger begyndte at gøre sig gældende.
Efter Slott-Møllers opfattelse skulle kunsten, etisk og æstetisk, være bindeleddet mellem det åndelige og dagliglivet, og kunsthåndværket står centralt i hans produktion; bl.a. var han 1902-06 kunstnerisk leder af fajancefabrikken Aluminia.
Harald Slott-Møller var nationalpolitisk aktiv. For Grænseforeningen tegnede han sammen med hustruen Dybbølmærket (1920), ligesom han senere portrætterede 12 fremtrædende sønderjyder med tilknytning til Flensborg-bevægelsen (Flensborghus, Flensborg).
Harald Slott-Møller har formuleret sit kunstsyn i bogen Kunstens Kilder (1917) og i avisartikler, bl.a. under "Bondemalerstriden" i 1907 (se Fynboerne).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.