Coop Trading er en virksomhed, der er ejet af fire nordiske brugsforeningsbevægelser med det formål at foretage fællesindkøb og udvikling af private labels.

Baggrund

Allerede i 1918 gik brugsforeningernes fællesforeninger i Danmark (FDB), Sverige (KF) og Norge (NKL) sammen i Nordisk Andelsforbund (NAF) for at opnå stordriftsfordele, når de købte varer på det internationale marked, især kaffe, te og frugt.

I 2002 blev NAF en del det nye Coop Norden, hvor driften af de mange butikker og virksomhederne generelt blev lagt ind under en samlet organisation. Da resultaterne viste sig ikke at leve op til forventningerne, og det i det hele taget viste sig at være vanskeligere end som så at lægge de tre bagvedliggende virksomheder sammen, ophørte Coop Norden med udgangen af 2007. Fællesindkøbet fortsatte dog fra 2008 under det nye navn Coop Trading A/S, og ejerkredsen har siden ligeligt bestået af Coop Danmark, Coop Norge, Coop Sverige og SOK i Finland.

Coop Tradings virksomhed

Fællesindkøbet har hovedkontor i Høje Taastrup, mens en afdeling i Valencia står for indkøbet af frugt og grønt. De indkøbte produkter leveres primært til de fire nordiske landes kooperative butikker, men en del varer afsættes også gennem kooperative butikker i de tre baltiske lande.

I tiden med Coop Norden blev der introduceret tre hovedbrands (private labels) på tværs af landegrænserne. Fra 2002 gjaldt det discountserien X-tra, fra 2003 kom Coop-brandet, og endelig blev det svenske Ânglemark med fokus på økologiske og allergivenlige produkter et fællesskandinavisk brand fra 2005. Coop Trading har videreført udviklingen af disse brands, som tilsammen består af over 5.000 forskellige produkter.

Ud over handelsaftaler og fællesindkøb tager Coop Trading sig også af kvalitetssikring, produktudvikling, design og diverse serviceydelser til ejerkredsens butikker. Samlet skaber virksomheden en omsætning på omkring 28 milliarder kr. (2022) gennem salg til de ca. 4.500 kooperative butikker.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig