Charles A. Lindbergh var en amerikansk flyver. Lindbergh, der lærte at flyve i 1922, var en ukendt postflyver, da han 20.-21.5.1927 blev verdensberømt for sin flyvning fra Roosevelt Field på Long Island i New York til Le Bourget-lufthavnen i Paris, den første soloflyvning over Atlanterhavet.
Flyet var en enmotors Ryan NYP med navnet Spirit of St. Louis (flyvningen var sponsoreret af forretningsfolk i St. Louis). Maskinen var en modificeret udgave af flytypen med større spændvidde og større tankkapacitet. Det originale fly er i dag bevaret på Smithsonian i Washington.
Lindbergh virkede i en lang årrække som konsulent for Pan American Airways og foretog en række langdistanceflyvninger som rekognoscering for eventuelle fremtidige luftruter, bl.a. USA-Grønland-Danmark i 1933, hvor han landede ved Margretheholm i København med sit Lockheed Sirius-søfly. I 1937 besøgte han atter København, hvor han denne gang landede i Kastrup med sit specialbyggede Miles M.12 Mohawk-monoplan. Charles Lindberghs hustru Anne Morrow (1906-2001) deltog i flere langdistanceflyvninger som andenpilot og radiooperatør.
Under et længere ophold i Europa sidst i 1930'erne var Lindbergh blevet meget imponeret af det nyskabte tyske Luftwaffe, og da 2. Verdenskrig brød ud, agiterede han stærkt for, at USA skulle holde sig ude af konflikten. Denne isolationistiske holdning bevirkede, at Lindbergh fejlagtigt blev tillagt nazistiske sympatier. Efter krigen fik han genoprejsning og indtrådte atter i US Air Force Reserve, fra 1954 med rang af brigadegeneral.
I 1953 fik Lindbergh Pulitzerprisen for sin selvbiografi, Spirit of St. Louis.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.