Bugatti Royale "coupé Napoléon". Fotograferet i Alsace, 1993. Af /AFP/Ritzau Scanpix. Begrænset anvendelse

Bugatti

Reklameplakat for Bugatti Omnia, 1925.
Akg-Images/Ritzau Scanpix
Af .

Artikelstart

Bugatti var et fransk-italiensk bilmærke, grundlagt 1910 i Molsheim, Alsace, af italieneren Ettore Bugatti (1881-1947). Produktionen ophørte i 1956, men blev genoptaget i Norditalien i 1990. Fra 1930'erne fremstillede Bugatti endvidere jernbanemateriel.

Samtlige Bugattis bilkonstruktioner var sportslige eller luksuøse biler, som især i 1920'erne havde stor succes, bl.a. i bilvæddeløb. Kvaliteten var altid meget høj, og der blev især gjort en betydelig indsats ved motorkonstruktionerne. Ettore Bugatti var utilbøjelig til at følge med den tekniske udvikling, men efterhånden som sønnen Jean Bugatti (1909-1939) i løbet af 1930'erne fik indflydelse, blev bilerne mere moderne, især med hensyn til affjedringen.

Bugatti efter 1987

Bugatti Veyron i en cabrioletmodel. Foto fra 2011.

.

Efter Ettore Bugattis død blev der forgæves gjort forsøg på at videreføre bilproduktionen. I 1987 solgte familien rettighederne til navnet til Romano Artioli (f. 1932), der relancerede det under navnet Bugatti Automobili SpA og i 1993 og 1994 introducerede to nye Bugattimodeller.

I 1998 købte Volkswagen Bugatti, som samme år under navnet Bugatti Automobiles S.A.S. præsenterede den såkaldte konceptmodel EB118, en højtydende sportsvogn med 18-cylinders motor og firhjulstræk, der blev efterfulgt af en række andre lignende konceptmodeller.

I 2001 besluttede Bugatti at indlede en serieproduktion af deres konceptmodel, og i 2005 lancerede de Veyron EB 16.4, der med sin 16-cylinders motor og en tophastighed på over 400 km i timen blev kåret til en af verdens hurtigste sportsvogne godkendt til gadebrug.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig