Bold.dk er et onlinemedie, som siden 1999 har udviklet sig fra at levere simpel resultatservice og enkle fodboldnyheder til at blive Danmarks største fodboldmedie målt på både antal brugere og historier. Bold.dk er således det femtestørste, danske onlinemedie målt på antal sidevisninger per måned kun overgået af DR.dk, TV2.dk, BT.dk og EB.dk, og det producerer 30.000 artikler hvert år.

Denne udvikling er dog ikke sket uden sværdslag og kontroverser, og Bold.dk har især i begyndelsen af mediets levetid udfordret eksisterende praksis i dansk sportsjournalistik, hvilket har ført til flere retssager men også hjulpet mere etablerede, og ældre, medier til at udvikle sig.

Aktuelle nyheder om fodbold

Siden stiftelsen i 1999 har Bold.dk’s kernejournalistik været enkle, aktuelle nyheder om dansk og international fodbold.

Mediet adskilte sig tidligt fra større medier ved at lave nyheder om alle dele af dansk, professionel fodbold. Hvor de større medier fokuserede på Superligaen og landsholdet, har Bold.dk altid ført brugerne ind i 1., 2. og 3. division, dog med fokus på de største og mest omtalte dele af dansk og international fodbold. Det er sket både med nyheder om kampene, men også om spillerhandler og interviews med trænere og spillere.

Siden 2021 har Bold.dk derudover udviklet sin journalistik meget ved også at lave podcasts og afsløringer inden for den undersøgende journalistik.

Derudover har mange brugere siden stiftelsen brugt Bold.dk som resultatservice af fodboldkampe i ind- og udland. Mediet har en meget effektiv service af både tabeller, simpel fodboldstatistik og resultater.

Nyhedsrullen

Bold.dk’s måske største kendetegn siden begyndelsen har været den såkaldte nyhedsrulle. Dens kendetegn har været et meget simpelt design fra top til bund af først hjemmesiden til web og siden appen til mobiltelefon. På denne såkaldte ”rulle” har fodboldnyhederne været rangeret efter aktualitet og ikke relevans med den nyeste nyhed i toppen. Det har fastholdt et højt tempo i opdateringen af Bold.dk, som derved tidligt ramte en efterspørgsel i tiden hos især unge mænd med stor interesse for konstant opdatering af fodboldnyheder.

Derudover benyttede Bold.dk sig også meget tidligt af brugergenereret indhold, hvor Bold.dk også fungerer som et socialt medie. Det skete i form af muligheden for at kommentere de enkelte artikler samt for selv at begynde og deltage i fodbolddebat online. Det sker på diskussionsforummet, ”bold snak,” som er et af de mere udbredte forummer for fodbolddebat på internettet i Danmark.

Kontroverser og retssager

Villigheden til at være først til at benytte sig af den seneste udvikling i mediemarkedet har dog ikke været uden problemer for Bold.dk. Allerede i 2000 skabte det utilfredshed i DBU og Divisionsforeningen, som er brancheforening for de professionelle fodboldklubber i Danmark, at Bold.dk leverede resultatservice til tilhængerne af dansk fodbold i form af en SMS-service med scoringer og resultater fra Superligaen. Divisionsforeningen mente at eje retten til denne service og sagsøgte Bold.dk’s ejere, men tabte retssagen to år senere.

Halvanden måned inden retssagens afgørelse havde Divisionsforeningen dog købt Bold.dk i et forsøg på at hjemtage denne service samt faktabaseret journalistik om dansk fodbold. Ejerskabet varede dog kun i tre år.

Allerede i 2005 solgte Divisionsforeningen Bold.dk til firmaet New Media Sport, som efterfølgende flyttede aktiviteterne over i sit engelske selskab. På salgstidspunktet havde Bold.dk kun 2 ansatte, men henover årene udviklede forretningen sig. Her gjorde Bold.dk sig bemærket i det danske medielandskab. Blandt andet fordi Bold.dk’s journalister arbejdede uden overenskomst, hvilket var til stor fortrydelse for Dansk Journalistforbund og foreningen Danske Sportsjournalister.

Købt af Ekstra Bladet i 2023

I april 2023 ændrede det sig dog. Det skete, da Bold.dk blev købt af Ekstra Bladet, hvilket blev begyndelsen på en større sammensmeltning af Bold.dk og Ekstra Bladet. Et halvt år efter købet skiftede Ekstra Bladets sportschef, Michel Wikkelsø Davidsen, sin stilling ud med positionen som chefredaktør på Bold.dk, og tre sportsjournalister, med fodboldjournalistik som deres ekspertise, skiftede fra Ekstra Bladet til Bold.dk, som fremover skulle levere al journalistik om fodbold til Ekstra Bladet. Det var første gang, at man så et så tæt samarbejde og udveksling af redaktionelt indhold mellem to medier i JP/Politikens Hus, der foruden Bold.dk og Ekstra Bladet indeholder en række store, danske udgivelse med Politiken og Jyllands-Posten som de største.

Læs mere i Den Store Danske

Læs mere i Trap Danmark

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig