Skjult reklame er når et kommercielt budskab eller en kommerciel hensigt, er blevet skjult i fx en artikel, eller i andet redaktionelt stof i aviser og blade for at promovere et produkt eller tjenesteydelse. Skjult reklame er forbudt i dansk markedsføringsret. En reklame skal kunne identificeres som en reklame, uanset form og uanset i hvilket medium den bringes. Ikke skjule reklamen i sit budskab for at påvirke eller manipulere modtagerne til at købe.
Forbuddet gælder i alle typer medier, såsom de skrevne og trykte medier (advertorial), tv- og radioprogrammer, film (productplacement), sponsorering, internettet (bannerreklamer m.v.), kunstværker, duftmarkedsføring mv.
En erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame, jf. Markedsføringslovens § 6, stk. 4.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.