Flynavigation er kunsten at bestemme en sikker og hensigtsmæssig rute for et fly og derpå føre det sikkert frem ad den valgte rute. Forudsætningen for at kunne gøre det er, at man løbende ved, hvor flyet befinder sig.

Den enkleste form for navigering under flyvning er stedbestemmelse ved jordsigt. Position og kurs bestemmes ved sammenligning med flyvekortet.

Ved beregningsnavigation (på engelsk dead reckoning) bestemmes passageklokkeslættet på en ønsket position samt den kurs, der skal styres, på basis af den ønskede flyveretning, flyets egenfart og den opgivne vind. Flyet skal være udstyret med kompas, evt. kursgyro.

Endvidere kan navigation gennemføres ved hjælp af radio, radar eller inertinavigation. Der er i luftvejene opstillet radiofyr (Non-Directional Beacons, NDB), som kan pejles med flyets radiokompas (Automatic Direction Finder, ADF). I lufthavne og større knæk i luftveje er der gerne placeret VOR-stationer (VHF Omni Range) suppleret med DME (Distance Measuring Equipment), så piloten kan få opgivet retning og afstand til stationen.

Endelig kan en modtager om bord i flyet modtage og behandle signalerne fra GNSS, fx GPS (Global Positioning System) satellitter, og derved bestemme flyets nøjagtige position, kurs og hastighed.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig