Navigationskunsten er lige så gammel som skibsfarten, men de hjælpemidler, som vi op til vor egen tid har anset for uundværlige, fx kompas, søkort og log, er med loddet som sandsynlig undtagelse først blevet taget i brug efter år 1000. Inden da anvendtes Solen og især nattehimlens stjerner som et pålideligt kompas, og vind, vejr og bølger, havdyrs og fugles opførsel og skydannelser kunne bruges både som kursindikatorer, til vejrforudsigelser og til at erkende tilstedeværelsen af land uden for synsvidde. Endvidere gik akkumuleret viden om fx kurser, distancer, landkendinger, grunde og skær i arv fra generation til generation.
Hermed klarede man sig gennem hele oldtiden og et langt stykke ind i middelalderen, i nogle kulturer endda helt op til nutiden. Før, under og efter antikken sejlede fønikiere, grækere, romere og arabere i Middelhavet, og i vikingetiden sejlede nordboerne over Atlanterhavet helt til Grønland og Nordamerika, og endnu i 1900-t. foretog polynesierne i Stillehavet sørejser på 1500-2000 sømil uden instrumenter og uden at se land før destinationen. Flere forskere har ment at kunne påvise, at nordboerne brugte kompasser, baseret på Solens stilling (solkompas). Det fremlagte materiale, der skal understøtte teorierne, er imidlertid langtfra overbevisende.
Magnetkompasset , hvis oprindelse er ukendt, var i brug i Middelhavet i 1100-t., og gennem de følgende århundreder bredte det sig til resten af Europa. Middelhavet var i det hele taget foregangsområde for navigationens udvikling. Fyr havde man haft helt fra antikken, og de første søkort, de såkaldte portolaner, blev tegnet her i 1300-t., mens man i Nordeuropa længe klarede sig med såkaldte læsekort, dvs. tekstbøger med beskrivelse af farvandene og efterhånden også med toningstegninger, dvs. skitser af genkendeligt land. De første søkort over vore farvande kom først i 1500-t.
Omkring 1500 kom også de første deklinationstabeller for Solen, der gjorde nøjagtig breddebestemmelse mulig i rum sø, hvis man havde et instrument til at måle højden med. Det førte til en løbende udvikling af sådanne instrumenter fra astrolaben over jakobsstaven, kvadranten og oktanten til vore dages sekstant. Længdebestemmelse forudsatte imidlertid et nøjagtigt ur, der først blev udviklet i 1700-t. med kronometret.
Farvandsafmærkning var kendt allerede i antikken; herhjemme kom de første fyr i 1200-t., og afmærkning af befærdede farvande med søtønder fandtes efterhånden her og der, men et nogenlunde pålideligt og dækkende system kom først i 1500-t., mange andre steder endda senere. For søkortenes vedkommende kom det store gennembrud omkring 1600 med Mercators projektion, der gav et vinkeltro kort, hvor alle kompaslinjer er rette linjer. Gennem 1700- og 1800-t. blev efterhånden alle sejlbare farvande målt op, først og fremmest af de store søfartsnationer, men også Danmark ydede et betydeligt bidrag ved at opmåle og kortlægge ikke bare danske farvande, men også farvandene omkring vore nordatlantiske besiddelser, Færøerne, Island og Grønland.
1900-t.s elektroniske udvikling, der i sidste del af århundredet førte til elektroniske søkort og satellitbaserede navigationssystemer, der løbende angiver positionen med få meters nøjagtighed, har ført til, at de fleste af den klassiske navigations metoder og instrumenter er blevet overflødiggjort. I princippet er navigatøren også ved at være det, for rent teknisk er der intet til hinder for at konstruere ubemandede skibe, der selv kan finde sikker vej til de fjerneste destinationer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.