Digital marketing er marketingaktiviteter, der foregår via digitale kanaler.

Marketing kan kort defineres som de aktiviteter, en virksomhed igangsætter for at skabe værdi for en defineret målgruppe med profit for øje. Centralt for marketingdisciplinen er altså at vide, hvem ens kunder er, og hvad der skaber værdi for dem.

Forstå kunden

Digitale eksempler på arbejdet med at opnå indsigt i og forståelse af ens kunder kan fx være:

  • online spørgeskemaer
  • analyser af, hvilke ord, produkter eller begreber en defineret målgruppe søger på, fx i Google (søgeordsanalyse)
  • analyse af hvilke produkter, bestemte segmenter foretrækker at købe på ens website (website analyse)

Marketingmixet

Når det handler om at skabe værdi for kunderne i målgruppen, vil man ofte kigge på marketingmixet, som er de knapper, virksomheden kan skrue på for at imødekomme kundernes ønsker. Virksomheden kan herefter positionere sig efter det og dermed afsætte produktet på markedet med profit.

De fire P'er

Marketingmixet består af fire parametre (også kaldet de fire P’er): product (produkt), price (pris), place (distribution) og promotion (markedskommunikation). Det er særligt sidstnævnte, promotion, som er den aktivitet, de fleste forbinder med digital marketing. Eksempler på online markedskommunikation er SEO, SEM, display annoncering, re-targeting, influencer marketing, content marketing og emailmarketing.

Udbredelse

I dag er digital marketing så udbredt, at det giver bedst mening for virksomheder at arbejde på tværs af kanaler, fysiske såvel som digitale. Det giver således ikke mening for en virksomhed at skelne mellem digital marketing og ikke-digital marketing. Marketingdisciplinen vil for de fleste virksomheder i dag helt naturligt også inkludere digital marketing.

For virksomheden handler det om at tilpasse sit marketingmix til den valgte målgruppe og opnå synergi på tværs af de enkelte kanaler. Set fra kundens synspunkt handler det om at få en strømlinet oplevelse på tværs af kanaler.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig