anprisning

Artikelstart

Anprisning er fremhævelse af de fortræffeligheder, et produkt besidder, og gennem hvilke det adskiller sig fra andre lignende produkter.

Anprisninger skal kunne dokumenteres og benyttes især om fødevarer. Ernæringsfunktionsanprisninger fremhæver effekten af produktets indholdstoffer, ernæringsfysiologiske anprisninger beskriver fødevarens indhold af for eksempel mælkesyrebakterier og at de stabiliserer tarmfloraen, mens sundhedsanprisninger forklarer, hvorfor produktet har en gavnlig effekt mod kostrelaterede sygdomme som kredsløbssygdomme ved at indeholde flerumættede fedtsyrer.

Anprisninger er helt centrale for markedsføring af en lang række fødevarer som functional foods.

EU-Parlamentet vedtog i 2006 en lov, der brød med de restriktive danske regler. Denne lov tillader nu, at mælkekartoner mærkes "Mælk styrker knoglerne". Produkter tilsat ekstra vitaminer og mineraler og andre funktionelle fødevarer kan ligeledes mærkes med information om øget næringsværdi.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig