Afhjælpning er en misligholdelsesbeføjelse forbrugeren har ved fx en mangel ved den købte salgsgenstand, eller den leverede tjenesteydelse. Formålet med afhjælpning er, at salgsgenstanden bliver kontraktmæssig, således at forbrugeren dermed stilles lige så godt, som hvis der fra start var leveret en mangelfri ydelse. Forbrugeren har ret til afhjælpning uanset manglens betydning, dvs. der er ikke krav om at manglen skal være væsentligt. Manglens væsentlighed vil dog kunne influere på, om et afhjælpningskrav må anses for uforholdsmæssigt.
Afhjælpning sker typisk ved gennem reparation at bringe salgsgenstanden i mangelfri stand. Består manglen i, at der er leveret for ringe mængde, jf. Købelovens § 50, kan forbrugeren kræve afhjælpning i form af efterlevering.
Afhjælpning kan kræves, hvad enten manglen er væsentlig eller uvæsentlig og også i øvrigt uanset manglens karakter, som imidlertid indgår i vurderingen af, om afhjælpning vil forvolde sælger uforholdsmæssig omkostning eller væsentlig ulempe. Kan manglen ikke afhjælpes fuldstændigt, kan forbrugeren dog kræve, at afhjælpning sker i muligt omfang – og herudover, da genstanden jo fortsat er mangelfuld, i reglen også få et forholdsmæssigt afslag eller eventuelt erstatning.
Hvis den erhvervsdrivende ikke har afhjulpet manglen inden for rimelig tid, kan forbrugeren være berettiget til at ophæve købet.
Afhjælpning skal ske vederlagsfrit (gratis) for forbrugeren. I et vist omfang skal forbrugeren imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan bestemme, at afhjælpningen skal ske hos forbrugeren, der i så fald må give sælger adgang til at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge at lade afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så fald må forbrugeren, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand, og reparationsstedet ligger i nærheden af forbrugerens bopæl, bringe den derhen og hente den igen.
En køber har således pligt til i forbindelse med en reklamationsbehandling at bringe en leveret vare til besigtigelse hos sælgeren.
Drejer det sig derimod om større ting eller et fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og tilbagetransporten. Dog skal forbrugeren på sælgers anmodning fremsende varen pr. post, hvis dette er muligt – udlagt porto skal refunderes af sælger.
Den erhvervsdrivende skal betale forsendelsesomkostninger i forbindelse med afhjælpning, og det er uanset om det medfører forsendelsesomkostninger fra og til udlandet. Købeloven omfatter også sædvanlige forsendelsesomkostninger fra udlandet i forbindelse med afhjælpning af mangler i Danmark.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.